Content MarketingMarketing

Podcast jako element strategii content marketingu w firmie

Podcast jako element strategii content marketingu w firmie

Dobrze zrealizowany i ciekawy firmowy podcast ma istotny wpływ na rozpoznawalność marki, przyciąga do niej nowych klientów, sprzedaje i generuje zyski. Dzieje się tak dlatego, że ludzie chętniej słuchają i oglądają, niż czytają. Poza tym podcast to wygodna forma dla odbiorcy, gdyż może go słuchać wszędzie: w pociągu, na słuchawkach w pracy lub siłowni, a także wieczorem w domu. Poznaj zalety z posiadania tego kanału marketingowego i przekonaj się, że nie musi być on drogi.

Czym jest podcast?

Podcast to internetowa audycja radiowa, której odbiorcy słuchają na komputerach, ze smartfonów lub tabletów. Jest ona dystrybuowana online i umieszczana w różnych serwisach przeznaczonych do odtwarzania plików audio. Podcasty są bardzo pojemne pod kątem sposobu prezentowania treści, długości odcinków, serii, zapraszanych gości, efektów dźwiękowych i treści. Nie da wskazać się określonego formatu ani stylu, więc jest elastycznym środkiem przekazu i z powodzeniem może być wykorzystany do promowania Twojej marki.

Audycje podcast mogą składać się z pojedynczego odcinka lub serii liczącej setki odcinków. Ich długość waha się od jednej minuty do godzin na jeden epizod. Przyjmuje się, że średnio ten format trwa około 40 minut. Podcasterzy mogą publikować swoje programy jako nagrane wcześniej audycje lub programy na żywo na wielu platformach takich jak: Apple i Google Podcasts, Spotify, YouTube, Deezer i innych. Chociaż każdy podcast ma swój unikalny styl, podcasterzy zazwyczaj prezentują swoje odcinki na jeden z trzech sposobów:

  • Można słuchać każdego odcinka bez słuchania innych;
  • Musisz słuchać każdego odcinka w ustalonej kolejności, aby w pełni zrozumieć historię;
  • Można słuchać każdego odcinka z osobna, ale przedstawiają one niuanse danego tematu i może być konieczne poznanie ich wszystkich;

Dlaczego warto wykorzystać podcast jako narzędzie marketingu?

Bo jest to tanie, względnie proste i bardzo efektywne. Tak mogłaby brzmieć szybka odpowiedź na pytanie z nagłówka, ale pochylimy się nad tym wątkiem nieco bardziej. W zalewie złego z perspektywy odbiorcy contentu, a z perspektywy marki koniecznego, ludzie szukają wartościowych treści. Takich, z których mogą faktycznie się czegoś dowiedzieć, rozwinąć się, zrelaksować, czy realizować potrzebę identyfikowania z jakimś tematem. Dodatkowo warto słuchać ekspertów z danej branży, więc jeżeli sprzedajesz np. rowery, prowadzisz firmę OZE bądź handlujesz maszynami budowlanymi, to swoją wiedzą możesz się podzielić.

Kiedy zdecydujesz się na wdrożenie podcastu do strategii content marketingowej swojej firmy, to realizuj go tak, by odbiorcy z niecierpliwością czekali na kolejny odcinek. Przedstawiaj im wiedzę, której do tej pory nigdzie nie znajdywali, opowiadaj ciekawie, pokazuj temat „zza kulis”. Stań się im bliski poprzez stworzenia poczucia bezpieczeństwa i emocjonalnego przywiązania, tak by Twoje internetowe radio miło im się kojarzyło. Podcasty są świetnym narzędziem do pokazywania wewnętrznego działania firmy. Pozwalają one publiczności nie tylko poznać ludzi odpowiedzialnych za markę, ale także zgłębić jej cele i zasady.

Podcasty jako narzędzie marketingowe są coraz bardziej popularne, głównie ze względu na ich zdolność do tworzenia głębszej więzi z odbiorcami. Nieformalny charakter podcastów pozwala słuchaczom poczuć się, jakby faktycznie poznali osobę po drugiej stronie mikrofonu. Gdy odbiorcy słuchają Twojego głosu, wychwytują emocje, niuanse w tonie, a nawet drobne potknięcia językowe, co nadaje komunikacji autentyczność. Takie osobiste doświadczenie sprawia, że relacja z marką staje się bardziej znacząca i osobista, co w efekcie buduje zaufanie i lojalność wobec firmy. Oto kilka powodów, dla których warto rozważyć wykorzystanie podcastu dla swojej marki:

  • docierasz do niszowej grupy docelowej;
  • możesz zdobyć szeroką bazę odbiorców;
  • potencjalny wysoki zwrot z inwestycji;
  • wzrost sprzedaży produktów lub usług;
  • zyskasz nowe obszary geograficzne;
  • otrzymasz więcej poleceń;
  • zbudujesz lepsze rankingi stron powiązanych z marką;
  • zwiększysz świadomość Twojej oferty;
  • zyskasz pozycję eksperta;
  • dasz swoim odbiorcom wartość, której oczekują;

Jak promować podcast firmowy?

Nagranie kilku odcinków podcastu to jedno, ale trzeba jeszcze go wypromować. Najlepiej robić to wielokanałowo, wykorzystując firmowe social media, newsletter, czy stronę internetową. Wraz z rozwojem internetowej działalności radiowej warto również pomyśleć o landing page podcastu, na którym odbiorca łatwo znajdzie wszystkie odcinki. Osobna strona docelowa jest dla wygody słuchaczy. Powinna ona zawierać jasny nagłówek, który komunikuje przydatność produktu. Opisuj swój podcast i korzyści, jakie ludzie otrzymają po jego wysłuchaniu. Zapewnij podsumowanie i podkreśl kluczowe punkty podcastu, aby poprawić rankingi stron, dostępność i linkowanie wewnętrzne.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z podcastami, koniecznie dostarczaj słuchaczom więcej niż jeden odcinek. Odpowiedni i angażujący podcast zawsze zachęci ludzi do wysłuchania kilku odcinków jeden po drugim. Aby uniknąć frustracji wśród słuchaczy i negatywnych komentarzy, przygotuj od 3 do 5 odcinków swojego podcastu. Do swojej audycji zapraszaj gości – liderów opinii. Są to profesjonaliści w swojej dziedzinie, którym udało się zdobyć zaufanie ludzi. Tacy influencerzy mają wysoki poziom wiedzy specjalistycznej w danej dziedzinie i mogą dodatkowo wypromować Twój kanał.

Do zwiększenia zasięgów swojego firmowego podcastu korzystaj z podcatcherów. Podcatchery to aplikacje, które odtwarzają różne podcasty, a jest ich wiele. Dodatkowo użyj YouTube, Faceboook, a nawet TikToka. Na koniec warto pomyśleć o płatnych reklamach. Aby przyciągnąć ruch do witryny z podcastami, są one potrzebne. Można je umieszczać w mediach społecznościowych lub w płatnych wynikach wyszukiwania. Osoby szukające podobnych informacji natrafią na reklamę i odkryją Twój podcast.

Ile kosztuje podcast firmowy?

Wbrew pozorom nie tak dużo. Na pewno trzeba kupić dobry mikrofon dynamiczny (lub więcej, gdy zapraszasz gości), który zapewni najwyższą jakość dźwięku. Urządzeniem, na które głos będzie nagrywany może być smartfon, ale dobrym pomysłem jest rejestrator. Potrzebny będzie także statyw pod mikrofon, by był on stabilny. Warto poszukać zestawu typu ramię do mikrofonu z filtrem pop. Dzięki temu wygodnie dostosujesz wysokość mikrofonu do swojego stanowiska, a filtr nada głębi wypowiadanym słowom. Cena za powyższy sprzęt w pełnej konfiguracji powinna zamknąć się w kwocie 900-1100 złotych. Oczywiście im więcej mikrofonów, tym koszt rośnie, ale gdy podcast prowadzony jest jednoosobowo, to koszt będzie mniej więcej taki.

Ważne jest także odpowiednie wytłumienie pomieszczenia, by uniknąć pogłosu. Staraj się nie nagrywać w dużych pokojach, gdzie jest niewiele mebli. Lepiej jest wybrać ten o mniejszej kubaturze i dodatkowo go wytłumić. W tym przypadku koszt może być wyższy, bo potrzebne będą gąbki wygłuszające. Ich koszt w zależności od ilości i jakości waha się od 150 do 200 złotych za 3 metry kwadratowe. Jest to opcja, ale gdy pomieszczenie do nagrywania jest naturalnie wytłumione, to nie będzie trzeba ponosić dodatkowych wydatków.

Podcast w content marketingu – podsumowanie

Podcasting staje się coraz bardziej istotnym elementem strategii marketingowych firm, przyciągając nowych klientów i budując markę. W epoce cyfrowej, gdzie treści audio i wideo dominują nad tekstem, podcasty oferują wygodny i elastyczny sposób na dostarczanie treści, który pasuje do mobilnego stylu życia odbiorców. Z jednej strony, posiadanie podcastu pozwala firmom na przedstawianie się w bardziej osobisty sposób, budując emocjonalne przywiązanie. Z drugiej strony, jest to stosunkowo tania i prosta forma marketingu, która może generować znaczące zyski i wzmacniać pozycję eksperta w danej branży.

Efektywne wykorzystanie podcastów w strategii content marketingu wymaga regularnej publikacji interesujących odcinków, które przyciągną i zatrzymają uwagę odbiorców. Zapraszanie ekspertów branżowych jako gości może dodatkowo zwiększyć wartość dostarczanych treści i promować podcast w szerszych kręgach. Koszty związane z rozpoczęciem podcastu firmowego są relatywnie niskie, co sprawia, że jest to dostępne narzędzie dla firm o różnych budżetach, przynoszące korzyści w postaci zwiększonej sprzedaży i rozpoznawalności marki.

Udostępnij