Co to jest reklama?

Reklama to forma komunikatu, informacji mającej charakter perswazyjny. Stosowana jest po to, aby przekonać odbiorcę do skorzystania z jakiejś usługi albo zakupu produktu. Reklama jest podstawowym narzędziem ułatwiającym przedsiębiorcom nawiązanie współpracy z potencjalnym klientem. Z reklamowania korzystają zarówno firmy, jak i instytucje, organizacje społeczne. Pełni jedną z głównych ról w marketingu.

Rodzaje reklamy ze względu na jej treść

Rodzaje reklam są determinowane przez treść, którą przekazują. Reklama sama w sobie nie jest celem marketingowym, ale środkiem, dzięki któremu ten cel będzie realizowany. Podział przekazu ze względu na treść to:

  • reklama informująca o cechach danego produktu,
  • reklama przypominająca o konieczności jego nabycia,
  • reklama wprowadzająca w błąd poprzez użycie technik językowych, np. wyolbrzymień w komunikacie,
  • reklama podprogowa: informacje wizualne i dźwiękowe, które nie są świadomie postrzegane przez mózg człowieka,
  • reklama uciążliwa: reklama w miejscu publicznym lub przesyłana pocztą,
  • kryptoreklama: eksponuje marki np. podczas emisji programu śniadaniowego.

Rodzaje reklamy ze względu na media

Aby ze swoją usługą dotrzeć do najszerszego grona klientów, firmy korzystają z wielu miejsc, w których publikują swoje oferty. Wtedy reklama może przybierać też charakter przekazu dźwiękowego. I właśnie ze względu na miejsca publikacji możemy wyróżnić kilka rodzajów reklamy:

  • telewizyjna,
  • radiowa,
  • internetowa,
  • prasowa,
  • kinowa,
  • tranzytowa (np. na autobusach miejskich),
  • mobilna (telefony, tablety),
  • zewnętrzna (np. banery zawieszone na budynkach)
  • billboardy.

Jaką rolę pełni reklama?

Tak naprawdę, reklama jest podstawowym narzędziem naprowadzającym producenta (towaru czy usługi) na interakcję z klientem. Powinna przede wszystkim informować o konieczności zaopatrzenia się w dany produkt. Reklama ma za zadanie pełnić kilka funkcji w zależności od tego na jaki obszar ma wpływać:

  • informacyjna: przedstawia informacje o produkcie (działanie, rodzaj, zastosowanie itp.),
  • identyfikacyjna: przypisuje markę do produktu, wyróżnia ją,
  • przypominająca: przypomina o potrzebie nabycia produktu czy usługi,
  • emocjonalna: wzbudza u odbiorcy konkretne uczucia o produkcie.