Kiedy prowadzisz sprzedaż w internecie, to warto korzystać z dwóch możliwości promowania swojej oferty: Google Ads i Facebooka. Dzięki nim możesz docierać do większej rzeszy klientów, a także bardzo precyzyjnie dobierać przekaz reklamowy dla konkretnej grupy odbiorców. Dzisiaj wyjaśnimy Ci, czym jest Meta Piksel oraz API Konwersji na Facebooku, oraz jaki potencjał w nich drzemie.
Spis treści
Spis treści
Meta Piksel i Konwersje API na Facebook – wprowadzenie
Meta Piksel jest narzędziem działającym w przeglądarce i służy do śledzenia aktywności użytkowników odwiedzających stronę Twojej firmy lub sklepu internetowego. I tutaj pojawia się problem tego rozwiązania, czyli właśnie przeglądarki. Ludzie instalują w nich bowiem blokery reklam i plików cookie lub całkowicie wyłączają śledzące „ciasteczka”. Dodatkowo przeglądarki czasem ulegają awariom, tracąc ścieżki danych. Meta Piksel jest też torpedowany przez Apple, który z kolejnymi aktualizacjami systemu iOS uderza w śledzenie danych za pomocą Piksela.
Z kolei Interfejs API konwersji Facebooka działa po stronie serwera analizując „zdarzenia serwera” zamiast przeglądarki jak Piksel. Dodatkowo API nie korzysta z plików cookie, więc ustawienia przeglądarki i jej techniczna wydajność nie wpływają na jego możliwości śledzenia. Połączenie tych dwóch narzędzi (API i Piksel) poprawia dokładność analityki Facebooka i przechwytywania danych. Pomaga to również poprawić skuteczność reklam na Facebooku, dostarczając pełniejszych danych do ich optymalizacji.
Obecnie firma Meta przebudowuje Piksela i wprowadza zmiany sposobu wyświetlania danych w Menedżerze tego narzędzia. Polegają one na połączeniu Zdarzeń z witryny, aplikacji i offline w jeden widok, więc użytkownicy zyskają na przejrzystości. To dobrze, bo trzeba przyznać, że poruszanie się po ekranach zarządzania reklamami na Facebooku było uciążliwe, dlatego taką zmianę oceniamy pozytywnie.
Czym jest Meta Piksel?
Meta Piksel to narzędzie analityczne na serwisie Facebook, dzięki któremu można śledzić aktywność gości odwiedzających stronę Twojej firmy lub sklepu internetowego. Piksel jest krótkim kodem, który wklejasz na swojej witrynie. Po jego uruchomieniu możesz identyfikować użytkowników Facebooka i Instagrama oraz zobaczyć, w jaki sposób wchodzili w interakcję z treściami na Twojej stronie WWW.
- reklamować swój produkt osobom, które już odwiedziły Twoją witrynę (remarketing);
- kierować reklamy do nowych klientów, którzy mają wspólne zainteresowania lub cechy z aktualnymi;
- śledzić zachowanie osób po obejrzeniu lub interakcji z reklamą;
- tworzyć reklamy na Facebook i Instagram, które będą zachęcać do skorzystania z Twojej oferty;
Dzięki Meta Piksel zyskujesz istotnie wsparcie sprzedaży i możesz skuteczniej kreować przekaż marketingowy w oparciu o zebrane dane. Dowiesz się o zainteresowaniach, preferencjach i sposobach zachowań potencjalnych oraz obecnych klientów. Pozwoli Ci to tworzyć bardziej precyzyjne reklamy, ale też badać ich skuteczność. Wdrożenie Meta Piksel do swojej strategii sprzedaży i marketingu pozwoli Ci z sukcesem targetować reklamy, a więc robić to, co jest dla biznesu najważniejsze. Dodatkowo dzięki temu narzędziu można budować listę adresów e-mail w oparciu o dopasowaną grupę docelową.
Zdarzenia standardowe w Meta Piksel i API Konwersji
W Meta Piksel spotykamy się z pojęciem Zdarzeń, których są dwa typy: standardowe i niestandardowe. Są to te sytuacje, w których Twoi odbiorcy wykonują jakąś czynność, a Meta Piksel i Konwersje API to odnotowują. Jeśli korzystasz z tych rozwiązań, możesz przeglądać Zdarzenia i wykorzystywać te spostrzeżenia do optymalizacji konwersji i budowania grup odbiorców.
Istnieje 17 standardowych zdarzeń, które firmy mogą udostępniać. Chociaż konfiguracja różni się, standardowe zdarzenia są takie same zarówno dla piksela, jak i interfejsu API konwersji. Przyjrzyj się bliżej tabeli, aby dowiedzieć się więcej o typach standardowych zdarzeń. Meta Piksel pozwala mierzyć 17 wskaźników, a są nimi:
- Zakup – osoba kupiła coś w Twoim sklepie internetowym;
- Lead – osoba zapisuje się na newsletter, podała Ci swój adres e-mail;
- Dokonanie rejestracji – osoba wypełniła formularz rejestracyjny;
- Informacje o płatności – osoba wypełniła szczegóły płatności w Twoim sklepie online;
- Dodanie do koszyka – osoba dodała produkt do koszyka w sklepie internetowym;
- Dodanie do listy życzeń – osoba dodała produkt do listy życzeń;
- Rozpoczęcie realizacji zakupu – osoba rozpoczęła proces realizacji zakupu;
- Wyszukiwanie – osoba skorzystała z pola wyszukiwania w Twojej witrynie;
- Wyświetlenie zawartości – osoba odwiedziła określoną stronę (na przykład stronę produktu);
- Kontakt – osoba skontaktowała się z Twoją firmą;
- Dostosowanie produktu – osoba poprosiła o zmodyfikowaną wersję produktu;
- Przekazanie darowizny – osoba przekazała darowiznę na rzecz Twojej inicjatywy;
- Wyświetlenie lokalizacji – osoba wyszukała adres Twojej lokalizacji;
- Zaplanowanie spotkania – osoba zaplanowała spotkanie;
- Rozpoczęcie okresu próbnego – osoba rozpoczęła okres próbny;
- Przesłanie aplikacji – osoba przesłała aplikację;
- Subskrypcja – osoba zasubskrybowała Twój produkt lub usługę;
Zdarzenia niestandardowe w Piksel i API Konwersji
Jeśli zdarzenia standardowe nie spełniają Twoich potrzeb, to możesz utworzyć zdarzenia niestandardowe. Używa się ich do optymalizacji kampanii i pod nietypowych odbiorców, których zachowania nie odpowiadają predefiniowanym ustawieniom Facebooka. Żeby zbudować sobie takie zdarzenia, musisz jednak posiadać pewną wiedzę techniczną, więc są one trudniejsze w obsłudze.
Dobrze, ale jakie mogą być zdarzenia niestandardowe w Piksel i API Konwersji? Dowolne – i to jest wspaniałe, bo pozwala w nieograniczony sposób budować narzędzia analityczne. Przykładami niech tutaj będą:
- czas spędzony na stronie z uwzględnieniem podstron i wpisów;
- odsłony na sesję;
- przesłane formularze;
- inne odwiedzone witryny w trakcie wizyty na Twoje stronie;
- wydarzenia offline, takie jak odwiedzone sklepy lub zakupy dokonane w świecie realnym;
Wydarzenia niestandardowe na Facebooku są potężnym narzędziem na usprawnienie kampanii marketingowych. Dzięki śledzeniu konwersji i zrozumieniu, w jaki sposób ludzie wchodzą w interakcję z reklamami, możesz zoptymalizować przyszłe kampanie i przyciągnąć jeszcze więcej osób do swoich lejków marketingowych na Facebooku.
Dlaczego warto korzystać z Meta Piksel i API konwersji FB?
Wspomniane wcześniej ograniczenia działania Meta Piksel nie oznaczają, że jest on mniej przydatny i niepotrzebny. Zanim zaczniesz korzystać z API Konwersji Facebooka, powinieneś mieć włączony i skonfigurowany Piksel. Połączenie tych dwóch potężnych rozwiązań sprawia, że środki przeznaczane na reklamę w serwisach FB i Instagram będą jak najlepiej wykorzystane. Sama korporacja Meta dodałaby jeszcze od siebie, że mają one sprawić, że reklamy są wyświetlane właściwym osobom, zwiększając sprzedaż. Oczywiście istotnym aspektem działania tych narzędzi marketingowych jest analityka reklam pod kątem wyników ich skuteczności. Dzięki temu zyskujesz możliwość:
- znalezienia nowych klientów lub osób, które odwiedziły stronę WWW i podjęły działanie;
- sprawdzenia, czy reklamy są wyświetlane właściwym osobom;
- zwiększenia sprzedaży;
- mierzenia wyników reklam;
- przygotowywania lepszych przekazów reklamowych;
- lepszego zrozumienia swoich odbiorców;