AnalitykaNarzędziaStrony WWW

Consent Mode 2 – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

Consent Mode 2 – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

Consent Mode 2 to efekt zmian wprowadzonych przez Google w związku z unijnymi przepisami. Jego obecność na stronie jest wymagana od 6 marca 2024 roku. Jeśli jego implementacja jest jeszcze przed tobą, to nie zwlekaj. Zrozumienie, czym jest Consent Mode 2 i jak działa, na początku może wydać się trudne. Bez obaw – wyjaśnimy wszystko tak, by wdrożenie CM2 odbyło się bez problemów.

Consent Mode to mechanizm uzyskiwania zgody na śledzenie i gromadzenie danych o użytkowniku za pośrednictwem stron internetowych oraz aplikacji. Pozyskane w ramach niego dane przechodzą przez proces modelowania AI, w którym są kształtowane i formowane tak, by można było z nich wyciągnąć maksimum informacji. W wersji drugiej Consent Mode działa na podstawie danych użytkowników, którzy wyrazili zgodę i w pewnym stopniu także na tych, którzy jej nie udzielili.

Ta technologia pomaga firmom lepiej zarządzać prywatnością odwiedzających ich strony WWW. Jest to szczególnie ważne dla podmiotów działających na terenie Unii Europejskiej, gdzie obowiązują restrykcyjne przepisy dotyczące prywatności danych, jak chociażby Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych – RODO (GDPR) i dyrektywa ePrivacy.

Dzięki wdrożonemu Consent Mode firmy mogą mierzyć konwersje i zbierać cenne dane do analityki, a także prowadzić skuteczniejsze działania remarketingowe. W związku z tym poprawne zastosowanie tego rozwiązania jest kluczowe. Przy włączonym CM użytkownik jest śledzony jeżeli zaakceptuje zgody. W przeciwnym razie odbiorca dla marketera staje się „anonimowy”. Jednak w tym wypadku Google mimo tego pozwala odzyskać w pewnym stopniu “utracone” informacje, wypełniając lukę w danych za pomocą modelowania.

Działanie Consent Mode można streścić w dwóch punktach:

  1. Kiedy użytkownik wejdzie na stronę, to wyświetli mu się okienko, w którym może wyrazić lub odrzucić zgodę na wykorzystanie plików cookies. Google opierając się na statusie zgody i wykorzystując sztuczną inteligencję, zbiera o użytkownikach dane i modeluje je na potrzeby wykorzystania w Google Analytics i Google Ads.
  2. Właściciel strony dzięki Consent Mode i mechanizmom Google może w swoich działaniach marketingowych opierać się o większą ilość danych dotyczących ruchu i konwersji

Google Consent Mode v2, czyli druga wersja CM jest odpowiedzią na zmiany w europejskich przepisach dotyczących prywatności. W wypadku pierwszego wydania, Consent Mode koncentrował się na zwiększeniu prywatności użytkowników w odniesieniu do danych gromadzonych na ich temat. Wersja 2 z kolei stawia na przestrzeganie przepisów dotyczących w szczególności danych wykorzystywanych do ukierunkowanych reklam. Google Consent Mode v2 wykorzystuje modelowanie sztucznej inteligencji do obsługi kampanii w sposób zgodny z przepisami UE. 

W związku z tym te firmy, które nie zdecydowały się na wdrożenie Consent Mode v2 do 6 marca 2024 roku nie będą mogły gromadzić żadnych danych związanych z nowymi użytkownikami. Będzie to niosło dla ich działalności negatywne skutki, gdyż:

  • Nie będą mieć danych niezbędnych do prowadzenia remarketingu skierowanego do nowych użytkowników;
  • Algorytm Google nie będzie miał dostępu do danych wymaganych do dokładnego śledzenia lub przewidywania konwersji;
  • Będą mieć znacznie mniej danych do optymalizacji wydajności Google Ads.

Wraz z Consent Mode 2 Google wprowadza dwa nowe parametry do określania stanów zgód:

  • ad_user_data – określa czy dane osobowe są wysyłane do Google Ads i innych narzędzi i wykorzystane do celów reklamowych w oparciu o zgodę użytkownika. W wypadku pozytywnej decyzji parametr ten ma wartość „granted”, a negatywnej „denied”;
  • ad_personalization – w wypadku tego parametru Consent Mode 2 określa wykorzystanie danych do działań remarketingowych. Wartości są takie same jak w przypadku ad_user_data.

Consent Mode 2 daje ogromne korzyści marketerom i analitykom, gdyż mimo braku zgody użytkownika, mają oni nadal dostęp do częściowych informacji o nim. Consent Mode 2 szanuje decyzję użytkownika co do zgody, chroniąc jego prywatność, jednocześnie umożliwiając właścicielom stron w przypadku braku zgody szersze opieranie się na anonimowych danych statystycznych. Można wymienić trzy obszary korzyści, jakie daje wdrożenie Consent Mode 2:

Odbiorcy i remarketing – Consent Mode 2 zapewnia dokładniejsze gromadzenie danych o interakcjach i zachowaniach użytkowników na stronie WWW. Dzięki temu skuteczniej poddasz ich segmentacji i wykorzystasz to w kampaniach remarketingowych. Co więcej, możesz tworzyć dopracowane listy odbiorców i lepiej dostosowywać reklamy, które będą miały bardziej spersonalizowany charakter. Te cechy powodują, że zwiększy się prawdopodobieństwo powrotu potencjalnych klientów na Twoją witrynę. Consent Mode 2 poprawia także efektywność wydatków reklamowych, dlatego marketerzy skupią zasoby na tych użytkownikach, którzy już wykazali zainteresowanie ofertą. Wynika z tego, że działania marketingowe będą zoptymalizowane pod kątem wydajności, co prowadzi do wyższych współczynników konwersji i zwrotu z inwestycji.

Modelowanie konwersji – nawet przed drugą wersją Consent Mode żadna strona nie miała maksymalnego współczynnika zgody wyrażonej przez użytkowników, a więc nie było możliwości pełnego wglądu w dane o ich zachowaniach. Od teraz CM2 umożliwia modelowanie działań z wykorzystaniem uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. Dzięki temu Google przewidzi zachowania użytkowników odrzucających zgodę, opierając się na zachowaniu tych, którzy ją wyrazili. Modelowanie konwersji wypełni luki, zapewni i poprawi dokładność informacji, by lepiej optymalizować kampanie i ich budżety. W ten sposób można kontynuować zbieranie cennych danych, przy jednoczesnym poszanowaniu preferencji prywatności każdego użytkownika.

Precyzyjne pomiary – dane gromadzone za pośrednictwem Consent Mode 2 zapewniają szczegółowy obraz tego, w jaki sposób użytkownicy angażują się w zawartość witryny i poruszają się po różnych stronach. Daje to potężne wsparcie w działaniach marketingowych, ale i w procesie ulepszania doświadczeń potencjalnych klientów. Wsparcie AI z kolei dostarcza pełnego wglądu w szereg informacji, których nigdy byśmy nie uzyskali bez Consent Mode 2. Dzięki precyzyjnym i kompleksowym danym możesz lepiej dostosować swoje strategie i ostatecznie osiągnąć lepsze wyniki biznesowe.

Consent Management Platform (Platforma Zarządzania Zgodą) umożliwia firmom łatwiejsze wdrożenie Consent Mode na ich witrynach i zarządzanie zgodami. To właśnie narzędzia zaliczane do CMP powodują, że przy pierwszej wizycie użytkownika na stronie wyświetla mu się okno, gdzie może zapoznać się z kategoriami instalowanych cookies, a także podjąć decyzję o wyrażeniu zgody lub nie. Dodatkowo Consent Management Platform pomaga zachować zgodność z przepisami i oferuje użytkownikom większą przejrzystość oraz kontrolę nad ich danymi. Zgody odczytywane przez CMP są przekazywane do mechanizmów Consent Mode, które następnie dostosowują działanie witryny i narzędzi zgodnie z tymi wyborami. Dodatkowo informacje o decyzjach użytkowników są gromadzone w ramach wewnętrznych ewidencji Platform Zarządzania Zgodami.

Wybrana platforma powinna być kompatybilna z innymi używanymi narzędziami, takimi jak systemy CMS, narzędzia analityczne lub platformy e-commerce. Równie ważna jest możliwość dostosowania wyglądu i funkcji okna zgody oraz identyfikacji wizualnej witryny, a także intuicyjny interfejs użytkownika i łatwość zarządzania zgodą. Ważnym czynnikiem przy wyborze może być również dostępność wsparcia technicznego i dokumentacji, które pomogą rozwiązać wszelkie problemy. Warto również wziąć pod uwagę koszt narzędzia i wybrać takie, które pasuje do wielkości i potrzeb firmy. Google na swojej stronie przedstawia Consent Management Platform swoich partnerów, czyli firm, które spełniły wszystkie wymagania i uzyskały certyfikat.

Wdrożenie Consent Mode 2 można przeprowadzić na dwa sposoby: z zastosowaniem Consent Management Platform lub własnej technologii stworzonej na tę potrzebę. Google udostępnia niezbędną dokumentację. Oczywiste jest, że pierwsza opcja jest po prostu wygodniejsza, pod wieloma względami pewniejsza i tańsza, gdyż nie wymaga tak wielu prac programistycznych. W ramach rozwiązań CMP do dyspozycji poza samym oknem uzyskiwania zgody, dla użytkownika dostępna jest ewidencja zgód, generatory wymaganych dokumentów i opisów, automatyczne skanery plików cookie oraz integracja z Google Tag Manager (GTM) obejmująca także szablony ułatwiające wdrożenie ich rozwiązania. 

Wdrożenie CMP obejmuje nie tylko konfigurację samego okna do zbierania zgód. Ważne są również dokumenty, do których zawiera odnośniki oraz opisy kategorii i poszczególnych plików Cookie. Wiele narzędzi robi to automatycznie umożliwiając korektę tekstów. Bardzo pomocny może być tutaj serwis Cookiedatabase.org, który zawiera definicje plików cookie w różnych językach.

Wgranie platformy obsługującej Consent Mode 2 na stronę zaczyna się od dodania wtyczki lub kilku linijek kodu, które włączy potrzebny skrypt. W dalszym kroku czeka nas jednak praca z plikami cookie i tagami oraz ich konfiguracja w sposób, który umożliwi im reagowanie na decyzje użytkownika. W przypadku korzystania z GTM konieczne mogą okazać się dodatkowe konfiguracje tagów. Szczególnie jeśli w ramach niego mamy wdrożone nie tylko rozwiązania Google.

W ramach wdrożenia Consent Mode 2 mamy do wyboru jego obsługę podstawową lub zaawansowaną. Oba tryby są podobne, ale zapewniają trochę inne możliwości. Oto podstawowe różnice między nimi:

  • Podstawowy tryb zgody (Basic) – dane są zbierane tylko wtedy, gdy użytkownik wejdzie w interakcję z Cookie Banerem na stronie i wyrazi decyzję co do zgody.
  • Zaawansowany tryb zgody (Advanced) – Informacja o braku lub udzieleniu zgody jest przetwarzana jeszcze przed wyrażeniem woli użytkownika.

Wybór konkretnego trybu Consent Mode ma wpływ na jakość modelowania danych o użytkownikach, którzy nie wyrazili zgody. Oto szczegółowy opis podstawowego i zaawansowanego trybu:

  • Basic Consent Mode 2 – w tym trybie skrypty i tagi  zaczynają działać, dopiero gdy użytkownik wejdzie w interakcję z oknem „ciasteczek”. Jeżeli to się stanie, to CM uruchomi kody, które podczas zbierania informacji będą działać klasycznie. 
  • Advanced Consent Mode 2 – ten tryb umożliwia mocniejsze wykorzystanie funkcji modelowania danych. Od podstawowego odróżnia go to, że informacje o odmowie na parametry analytics_storage, ad_storage, ad_user_data oraz ad_personalization są ustawione już na starcie i od razu wysyłają sygnał do narzędzi Google, umożliwiając w pewnym zakresie monitorowanie ruchu. Dzięki temu możemy uzyskać informację o refferer (stronie odsyłającej) i w jakimś stopniu powiązać je z konwersją. Po interakcji użytkownika z panelem cookie zgody są aktualizowane zgodnie z jego wyborami. Od tego momentu tryby Basic i Advanced zachowują się podobnie, z tym, że ten drugi ma dyspozycji więcej danych początkowych.

Tryb zaawansowany zapewnia właścicielom stron więcej benefitów. Dlatego przy wdrażaniu Consent Mode 2 warto rozważyć właśnie ten sposób implementacji, gdyż mimo tego, że użytkownik powie „nie” i pełne statystyki nie będą się zbierać, a personalizowanie reklam będzie mocno ograniczone, to spowoduje to uruchomienie technologii modelowania, która wesprze działania marketingowe.

To, czy Consent Mode jest aktywny, można sprawdzić na kilka sposobów. W przypadku korzystania z Google Tag Managera. Wystarczy w trybie podglądu sprawdzić, jak zachowują się mechanizmy udzielania zgód w zakładce Consent. Szczegółowy opis, jak to zrobić znajdziesz w tej instrukcji Google

Sprawdzenia można także dokonać z wykorzystaniem narzędzi deweloperskich w przeglądarce. W zakładce “Sieć” należy odnaleźć pliki zawierające parametry GCS i GCD. Ich wartości powiedzą nie tylko czy Consent Mode działa, ale także czy decyzje użytkowników są poprawnie odkładane. By je zrozumieć, przydatna może być poniższa tabela:

Przykładowa wartość – gcs: G110

Parametr przybiera wartość trzycyfrowej liczby, która może mieć następującą postać:

  • G100 – brak udzielonej zgody
  • G110 – zgoda udzielona tylko na potrzeby Google Ads
  • G101 – zgoda udzielona tylko na potrzeby Google Analytics
  • G111 – zgoda udzielona na potrzeby Google Analytics i Google Ads

Przykładowa wartość – gcd: 13r3r3r2r5

Parametr GCD jest bardziej złożony niż GCS i trudniejszy do odczytu. Kolejne litery w ciągu 13r3r3r2r5 odpowiadają następującym parametrom:

  • ad_storage
  • analytics_storage
  • ad_user_data
  • ad_personalization

Litery pomiędzy liczbami mówią nam o tym, jaki jest stan zgody.

  • l – wskazuje na brak Consent Mode, czyli nie ma ani odmowy ani zgody.
  • m – wskazuje na odrzucenie zgody przez użytkownika
  • n – wskazuje na przyznanie zgody przez użytkownika
  • p – wskazuje, że zgoda jest domyślnie odrzucona
  • q – wskazuje, że zgoda była domyślnie odrzucona i następnie odrzucona również przez użytkownika
  • r – wskazuje, że zgoda była domyślnie odrzucona i następnie przyznana przez użytkownika
  • t – wskazuje, że zgoda jest nadana domyślnie
  • u – wskazuje, że zgoda była nadana domyślnie, a następnie odrzucona przez użytkownika
  • v – wskazuje, że zgoda była nadana domyślnie, a następnie potwierdzona przez użytkownika

Analizując powyższe statusy można dojść do następujących wniosków:

  • Jeśli w parametrze zaobserwujemy literki uv to może to świadczyć, że mamy błędnie wdrożony Consent Mode dla obszaru UE lub dotyczą one innego obszaru, ponieważ w ramach Unii parametry dostępne w GCD nie powinny mieć domyślnie udzielonej zgody. Przykładowy parametr GCD w takim przypadku może wyglądać tak 13u3u3u2u5 lub tak 13v3v3v2v5.
  • Jeśli w parametrze zaobserwujemy tylko litery l, to świadczy to o tym, że Consent Mode nie jest wdrożony. Gdy oprócz l pojawiają się jeszcze mn, to na stronie najpewniej wdrożony jest Basic Consent Mode. Przykładowy parametr GCD w takim przypadku może wyglądać tak 13l3l3l2l1 lub tak 13n3n3n2n5.
  • Jeśli w parametrze dostępne będą tylko literki p, qr, to na stronie mamy do czynienia z Advanced Consent Mode, gdyż te litery mówią o tym, że odrzucenie zgody nastąpiło domyślnie. Podobnie w przypadku liter t, u, v, chociaż tych nie powinniśmy spotkać w EU. Przykładowy parametr GCD w takim przypadku może wyglądać tak 13l3p3l2l5 lub tak 13n3n3n2n5.

Podstawowy koszt wdrożenia Constent Mode 2 wynika z abonamentu za narzędzia CMP. Ich cena w zależności od funkcjonalności i wielkości witryny może wynosić od około 50 zł miesięcznie. Na wyborze narzędzia jednak się nie kończy. Konieczna jest jeszcze jego konfiguracja i dostosowanie obecnych na stronie technologii do współdziałania z nim. Można zrobić to samemu, ale równie dobrze może się okazać, że jest to zbyt trudne.

Warto wtedy korzystać z firm i specjalistów, którzy wiedza jak to zrobić. Koszt takiej usługi może wynosić wtedy od około 1000-1500 zł w górę. Na wdrożeniu też się nie kończy. Chęć skorzystania na stronie z nowego narzędzia lub istotne zmiany w ramach istniejących mogą wymusić korektę lub uzupełnienie ustawień.

FAQ

Tak, Consent Mode dotyczy wydawców reklam. Jeśli na stronach internetowych wyświetlane są reklamy, baner cookie będzie bardziej rozbudowany i będzie zawierał szczegółowe informacje o reklamodawcach. Jeżeli korzystasz z Adsense sprawa może być całkiem prosta. Google zapewnia odpowiedni baner i mechanizmy dla wszystkich wydawców reklam, którzy chcą z nich korzystać. Także platformy CMP są przygotowana na taką ewentualność. 

Consent Mode będzie obowiązkowy na wszystkich stronach internetowych korzystających z usług reklamowych Google. W przypadku niewdrożenia CM traci się możliwość korzystania z funkcji pomiaru czy personalizacji reklam.

Jeśli nie zaimplementujesz Google Consent Mode v2 na swojej stronie internetowej, możesz nawet otrzymać karę za niewłaściwe przetwarzanie plików cookie. Wynika to z przepisów RODO i obejmuje wysokość „grzywny” na poziomie do 4% przychodu rocznego firmy lub do 20 mln EURO. Dodatkowo brak CM2 blokuje konto reklamowe Google Ads. Poza tym stracisz:

  • Dane analityczne – Google Consent Mode 2 umożliwia gromadzenie pewnych danych analitycznych nawet w przypadku, gdy użytkownik nie wyrazi zgody na użycie plików cookie do celów śledzenia. Bez wdrożenia tego narzędzia, strona może tracić cenne informacje o zachowaniu użytkowników, co może mieć wpływ na strategię marketingową i optymalizację witryny.
  • Personalizację i efektywność reklam – jednym z aspektów Google Consent Mode jest możliwość dostosowywania wyświetlania reklam w zależności od zgód użytkownika. Bez tego mechanizmu, reklamy mogą być mniej trafne i skuteczne, co może negatywnie wpływać na wyniki kampanii reklamowych.
  • Zaufanie użytkowników – osoby korzystające z internetu są coraz bardziej świadome swoich praw do prywatności i preferują witryny, które jasno komunikują, jak są używane ich dane. Brak wdrożenia systemów zarządzania zgodami, takich jak Google Consent Mode 2 może obniżyć zaufanie do marki i odstraszyć użytkowników.

Udostępnij