AnalitykaNarzędzia

Adobe Analytics w marketingu

Adobe Analytics w marketingu

W celu analizowania działań marketingowych jesteśmy przyzwyczajeni do korzystania z narzędzi Google, ale od jakiegoś czasu dostępne jest konkurencyjne rozwiązanie Adobe Analytics. To potężna propozycja dla marketerów, którzy oprócz analityki chcą rozszerzyć swoją wiedzę o wiele różnych aspektów prowadzonych akcji marketingowych.

Dodatkowo twórcy Adobe Analytics w dużym stopniu postawili na sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, które pozwalają jeszcze sprawniej analizować ogromne stosy danych. W tym artykule pochylimy się nad funkcjonalnościami tego programu, a także zestawimy go z legendarną konkurencją, czyli Google Analytics.

Co to jest Adobe Analytics?

Adobe Analytics to narzędzie do gromadzenia, przetwarzania i analizowania danych marketingowych i sprzedażowych. Umożliwia ono śledzenie oraz interpretację zachowań użytkowników, ich aktywności, czy zakupach, których dokonali. Podobnie jak Google Analytics oprogramowanie Adobe pozwala segmentować dane, raportuje i działa w czasie rzeczywistym. Posiadanie tego rozwiązania pomaga uzyskać wiele cennych informacji z punktu marketera i stworzyć takie doświadczenia dla klientów, by sprzedaż wzrosła.

Dla przykładu firmy korzystające z Adobe Analytics mają wgląd w to, które funkcje strony internetowej bądź aplikacji są używane lub nie. Dodatkowo mogą one poznać ścieżki, po których poruszają się klienci chcący dokonać zakupu oraz jakie treści przyswajają, oraz na jakie bariery napotykają. Adobe Analytics pozwala również monitorować skuteczność kampanii marketingowych i wszelkich działań z tego zakresu.

Adobe Analytics w szczegółach

Aplikacja Adobe Analytics jest elementem platformy Adobe Experience Cloud, więc oprócz samego narzędzia analitycznego, jakim jest, otrzymujesz o wiele więcej. Oznacza to, że wykupując pakiet Adobe, zyskujesz dostęp do wielu różnych rozwiązań sprzyjających działaniom marketingowym i sprzedaży w internecie. No właśnie… Adobe Analytics nie jest darmowe w przeciwieństwie do Google Analytics. Do wyboru są trzy poziomy cenowe: Select, Prime i Ultimate, ale musisz skontaktować się z zespołem sprzedaży Adobe, aby dowiedzieć się, ile dokładnie będzie kosztować każdy poziom. Jest to więc rozwiązanie dla większych firm.

Wydaje się, że Adobe Analytics jest elitarne, ale z podobną polityką dystrybucji spotykamy się w przypadku innych programów dla biznesu. Poniżej przedstawiamy całą gamę narzędzi, które są powiązane z Adobe Analytics za sprawą pakietu Adobe Experience Cloud:

  • Real-Time CDP – platforma danych klientów w czasie rzeczywistym, która zbiera informacje B2C i B2B, tworząc z nich profil gotowy do aktywacji na każdym kanale​​.
  • Journey Optimizer – narzędzie do orkiestracji podróży klientów w czasie rzeczywistym, angażujące klientów na wszystkich etapach ich cyklu życia​​.
  • Customer Journey Analytics – analiza podróży klienta, łącząca wszystkie punkty kontaktu z klientem i dostarczająca wgląd w czasie rzeczywistym​​.
  • Product Analytics – analityka umożliwiająca optymalizację produktów w kontekście całego doświadczenia klienta​​.
  • Analytics – zaawansowana analityka i raportowanie danych z każdego punktu podróży klienta, wspierane przez predykcyjną inteligencję​​.
  • Marketo Engage – zestaw narzędzi do automatyzacji marketingu opartego na leadach i marketingu account-based, od pozyskiwania do promowania​​.
  • Mix Modeler – narzędzie wykorzystujące zaawansowaną sztuczną inteligencję do oceny wpływu wydatków marketingowych​​.
  • Workfront – platforma do współpracy i upraszczania przepływów pracy, wspierająca uruchamianie kampanii i dostarczanie spersonalizowanych doświadczeń​​.
  • Commerce – rozwiązanie eCommerce wykorzystujące sztuczną inteligencję do tworzenia spersonalizowanych doświadczeń zakupowych B2C i B2B​​.
  • Experience Manager Sites – system zarządzania treścią (CMS) przyjazny dla marketerów i programistów, umożliwiający dostarczanie spersonalizowanych doświadczeń na dowolnym kanale​​.
  • Experience Manager Assets – chmurowe narzędzie do zarządzania zasobami cyfrowymi (DAM), ułatwiające zarządzanie tysiącami zasobów​​.
  • Campaign – zarządzanie kampaniami marketingowymi i cross-channelowymi, angażujące klientów na dużą skalę​​.
  • Target – testowanie, personalizacja i automatyzacja oparte na AI, pomagające zrozumieć potrzeby klientów i dostarczać im odpowiednie doświadczenia​​.
  • Audience Manager – platforma zarządzania danymi umożliwiająca segmentację audiencji i odkrywanie wglądów w czasie rzeczywistym​​.
  • Learning Manager – narzędzie do tworzenia atrakcyjnych doświadczeń edukacyjnych, angażujących klientów i rozwijających umiejętności pracowników​​.
  • Experience Manager Guides – system zarządzania treścią komponentową (CCMS) do skalowania tworzenia treści i publikacji​​.
  • Experience Manager Screens – rozwiązanie do łączenia doświadczeń online i offline za pomocą cyfrowego oznakowania​​.
  • Acrobat Sign – połączenie narzędzi do elektronicznych podpisów z zaawansowanymi narzędziami PDF​​.
  • Experience Manager Forms – narzędzie do tworzenia cyfrowych procesów rejestracji i onboardingu, dostarczające osobisty dotyk milionom klientów​​.
  • Advertising – łączenie strategii mediowych, marketingu wyszukiwania, reklamy telewizyjnej i zarządzania kreatywnymi działaniami.

Jak widać, wybierając pakiet Adobe otrzymujesz o wiele bardziej rozbudowane funkcjonalności niż Google Analytics. W takim przypadku Adobe wygrywa swoimi możliwościami, ale trudno porównywać zupełnie inne produkty. Dlatego w dalszej części artykułu skupimy się na porównaniu samych narzędzi do analityki i zobaczymy jak Adobe Analytics działa w marketingu internetowym.

Adobe Analytics w marketingu internetowym

Istnieje wiele funkcji, które powodują, że Adobe Analytics może zagościć na stałe w Twojej firmie, stając się platformą do rozbudowanej analityki. Tutaj skupimy się na najważniejszych, zaczynając od tego, że Adobe Analytics pomaga zbudować pełny obraz podróży klienta, integrując analizę jego zachowań z każdego urządzenia, z którego korzysta. Dodatkowo to rozwiązanie śledzi ruch zarówno na stronie internetowej, w aplikacji, jak i strumieniowo. Adobe Analytics umożliwi monitorowanie zachowań użytkowników w czasie rzeczywistym i dokładnie rozpozna każdą konwersję. Dzięki temu możesz podejmować lepsze decyzje marketingowe i zyskujesz ogromną świadomość o zachowaniach odbiorców. Oto najważniejsze cechy Adobe Analytics:

  • Precyzyjna segmentacja – Adobe Analytics umożliwia tworzenie, zarządzanie i udostępnianie segmentów odbiorców na pulpicie analitycznym. Ułatwia to zrozumienie, jak zachowują się różne części użytkowników i śledzenie kampanii zaprojektowanych specjalnie dla każdego segmentu.
  • Informacje oparte na sztucznej inteligencji – aplikacja Adobe pomaga gromadzić dane o przeszłości i wykorzystywać je do przewidywania przyszłości. Algorytmy uczenia maszynowego i sztuczna inteligencja zidentyfikują ukryte możliwości i starają się przewidzieć, jak będą przebiegać przyszłe kampanie.
  • Analiza aplikacji mobilnych – Adobe Analytics obsługuje śledzenie aplikacji mobilnych, zapewniając wgląd w zaangażowanie użytkowników, wykorzystanie aplikacji i konwersje. Pomaga to firmom zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z ich aplikacjami, zidentyfikować obszary wymagające poprawy i zoptymalizować działanie aplikacji.
  • Testy A/B i personalizacja – Analytics integruje się z Adobe Target, platformą do testów A/B i personalizacji. Łącząc dane z Adobe Analytics z Adobe Target, firmy mogą przeprowadzać eksperymenty, testować różne warianty treści i projektów oraz dostarczać spersonalizowane doświadczenia różnym segmentom odbiorców.
  • Interfejs – Adobe Analytics Dashboard posiada różnorodne funkcje, które użytkownicy mogą włączyć do dostosowywanej „kanwy” raportowania, aby zebrać unikalne dane, których potrzebują, w tym wizualizacje i zestawienia. Dodatkowo pulpity nawigacyjne w aplikacji mobilnej zapewniające dostęp w podróży do intuicyjnych kart wyników zawierających kluczowe wskaźniki, szczegółowe zestawienia i raporty trendów (aby wymienić tylko kilka).
  • Zestawy raportów wizualnych – aplikacja Adobe posiada rozbudowane ekrany raportowe, które można dostosować do siebie, filtrować i zarządzać.
  • Interfejs API raportowania – bezpośrednie wysyłanie zapytań do serwerów Adobe w celu wykorzystania ich we własnych narzędziach do raportowania dla klientów.

Adobe Analytics łączy w sobie szybkie gromadzenie, organizowanie i analizowanie cennych danych, dając marketerom pełne zrozumienie zachowań klientów. Komponenty Analytics, takie jak wykrywanie anomalii, atrybucja klientów i analiza kohortowa, przygotowują firmy do wydatków marketingowych, opartych na ROI. Dzięki automatyzacji, sztucznej inteligencji i możliwościom uczenia maszynowego będziesz mieć wgląd w dane do analizy, wizualizacji, udostępniania i działania. Ogólnie rzecz biorąc, Adobe Analytics poprawia wgląd w wydajność kampanii marketingowych i reklamowych, aby lepiej angażować i szybciej konwertować.

Adobe Analytics i Google Analytics – porównanie

Zarówno Adobe Analytics, jak i Google Analytics są wykorzystywane do analizy danych witryn internetowych oraz aplikacji. Każde z narzędzi ma swoje wady i zalety, dlatego poniżej przyjrzymy się porównaniu każdego z programów.

Ruch na stronie

Google i Adobe Analytics dostarczają szczegółowych informacji na temat ruchu w witrynie i kanałów, które go generują. Dzięki Google Analytics możesz analizować zarówno płatny, jak i organiczny ruch w swoich kampaniach reklamowych. Pokazuje bardzo szczegółowe zachowania użytkowników oraz nadaje się również do poprawy doświadczenia użytkownika poprzez śledzenie kluczowych wskaźników pozyskiwania, zachowania i współczynnika odrzuceń itp. Adobe Analytics radzi sobie również z wielokanałowym gromadzeniem i przetwarzaniem danych. Tak więc oba narzędzia są podobne pod względem raportów o ruchu w witrynie.

Przyjazność dla użytkownika

Standardowe śledzenie Google Analytics jest skompilowane do małego fragmentu JavaScript, który można umieścić na swojej stronie internetowej. Narzędzie to jest łatwe w instalacji i aktywacji w witrynie, dzięki czemu proces wdrażania jest łatwy i wygodny dla użytkowników. Z drugiej strony, Adobe Analytics jest stosunkowo trudniejszy w użyciu i wymaga znajomości programowania oraz pomocy eksperta. Jednak, gdy decydujemy się na tak zaawansowane i drogie narzędzie, to musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami.

Model atrybucji

Celem modelu atrybucji jest przypisanie i ocenienie każdego punktu styku na ścieżce konwersji klienta. Na przykład, klient może zobaczyć Twoje produkty na stronie mediów społecznościowych, a po pewnym czasie wyszukać je na stronie internetowej. W celu wskazania i śledzenia ścieżek konwersji, Google Analytics jest wyposażony w lepsze lejki wielokanałowe. Adobe Analytics ogranicza się do modeli atrybucji First Touch i Last Touch. Nie zapewnia zaawansowanego modelowania atrybucji, dlatego, że nie jest wyposażony w narzędzia do tworzenia bardziej spersonalizowanego śledzenia.

Śledzenie handlu elektronicznego

W przypadku sklepów e-commerce niezbędne jest solidne raportowanie dotyczące takich zdarzeń jak dodawanie do koszyka i wyświetlenia produktów. Tutaj Adobe Analytics góruje nad konkurencją od Google. Pozwala on bowiem tworzyć predefiniowane i ustrukturyzowane raporty dające bardziej elastyczny i szczegółowy audyt kliknięć e-commerce, cykli konwersji i potencjalnych klientów.

Tworzenie raportów

Narzędzie Google Data Studio łączy się z Google Analytics i innymi źródłami danych w celu tworzenia raportów jednak trudno je udostępniać. W przypadku Adobe Analytics informacje można eksportować do MS Excel i szeroko je wykorzystywać.

Ceny

Google Analytics jest bezpłatny, co czyni go najlepszym wyborem dla wielu firm. Daje on potężne możliwości zarówno dla małych, średnich, jak i dużych biznesów. Co prawda istnieje płatna wersja premium Google Analytics 360, która zapewnia dokładniejsze i bardziej rozbudowane raporty, ale wersja podstawowa jest w pełni funkcjonalna. Z kolei Adobe Analytics od początku jest narzędziem płatnym. Kosztuje około 500 dolarów miesięcznie, jednak ostateczna cena zależy od indywidualnej rozmowy z Adobe.

Warto zaznaczyć, że Adobe Analytics przechowuje dane Twoich klientów dożywotnio, podczas gdy Google tylko przez 24 miesiące. Dodatkowo AA zapisuje pliki cookie przez 15 lat, a GA przez miesiąc. Sprawia to, że Adobe Analytics pozwala firmom dłużej skupiać się na swoich klientach i analizować ich zachowania.

Dane osobowe

Adobe Analytics dostarcza dane odwiedzających, takie jak adres e-mail, podczas gdy GA nie przechwytuje tego typu informacji. GA udostępnia jednak płeć, wiek i demografię odwiedzających.

Śledzenie celów

Adobe Analytics może śledzić setki celów jednocześnie, a Google Analytics tylko cztery. Jednak zaawansowana i płatna wersja Google Analytics 360 usuwa tę różnicę. Zapewnia ona nieograniczoną ilość danych, dostęp do nieprzetworzonych informacji, przykładowe raporty i pełną obsługę klienta.

Łatwość użytkowania

Google Analytics jest bardziej dostępne i łatwiejsze w użyciu dla osób, które nie są ekspertami w dziedzinie analityki. W przypadku Adobe Analytics wymagana jest pewna wiedza techniczna oraz umiejętność odnalezienia się w rozbudowanych pulpitach pracy.

Wybór między Adobe Analytics a Google Analytics zależy głównie od specyficznych potrzeb firmy, poziomu skomplikowania wymaganych analiz, a także od budżetu. Adobe Analytics jest często preferowany przez większe firmy z bardziej skomplikowanymi wymaganiami i wyższym budżetem, podczas gdy Google Analytics jest popularnym wyborem dla małych i średnich przedsiębiorstw ze względu na jego dostępność, łatwość użytkowania i niższy koszt.

Udostępnij