Temat analizy domeny i strony internetowej jest rozległy, gdyż obejmuje wiele aspektów od treści, przez doświadczenia użytkownika, po techniczne zagadnienia oraz walkę z konkurencją. Podchodząc do tego systemowo, czyli wdrażając wszystkie potrzebne narzędzia, będziesz w stanie tak zbudować swoją witrynę, że stanie się ona efektywnym narzędziem sprzedażowym, prowadząc do rozwoju Twojej działalności.
Czym jest analiza domeny i strony internetowej?
Analiza strony internetowej to czynności zmierzające do sprawdzenia witryny oraz domeny pod kątem tego, czy spełniają one swoje cele. Polegają one na analizowaniu, testowaniu i optymalizowaniu wszystkich czynników wpływających na skuteczność strony WWW i samej domeny. Obejmuje to zarówno aspekty użytkowe, treści, SEO, jak i zaplecze techniczne. Przykładem tego procesu może być zmniejszenie rozmiaru strony w celu zwiększenia ogólnej szybkości ładowania lub optymalizację strony docelowej z dużym ruchem, żeby zwiększyć liczbę konwersji. Typowe elementy strony internetowej, które można sprawdzić podczas przeprowadzania analizy, obejmują:
- Szybkość ładowania – odnosi się do szybkości ładowania strony głównej, podstron, obrazów i funkcji. Właściciele witryn dążą do tego, by osiągać jak najlepszy współczynnik ładowania, który pozytywnie wpływa na doświadczenia użytkowników i zapewnia im wygodną obsługę.
- Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek SEO – ten wskaźnik mierzy, jak wysoko wyszukiwarki oceniają Twoją witrynę, gdy użytkownicy wyszukują odpowiednie słowa kluczowe.
- Analiza konkurencji – możesz wykorzystać ten element podczas przeprowadzania analizy, ponieważ pokazuje on, jak Twoja witryna wypada na tle konkurencji w odniesieniu do liczby wejść, treści i doświadczeń użytkowników.
- Ruch w witrynie – ta metryka może pomóc określić, w jaki sposób Twoja witryna obsługuje ruch użytkowników i niektóre linki, które oglądający najczęściej klikają, gdy wchodzą na stronę.
- Analiza zachowań – odnosi się to do sposobu, w jaki ludzie przeglądają Twoją witrynę i ścieżki, którą wybierają, aby poruszać się po stronie, docierając do produktów lub informacji ich interesujących.
- Doświadczenie użytkownika UX – dostępne do analizy za pomocą ankiet lub opinii, co pomaga zmierzyć intuicyjność i wydajność witryny.
Dlaczego warto, a nawet trzeba analizować stronę internetową?
Praca nad stroną internetową firmy lub sklepem internetowym to proces czasochłonny, trudny i kosztowny. Pozostawienie jej samej sobie jest błędem i może spowodować pogorszenie doświadczeń użytkowników, przez co Ty nie osiągniesz postawionych sobie celów. Stronę należy monitorować na bieżąco i wdrażać poprawki, zmiany oraz usprawnienia od razu, gdy wykryjemy, że są potrzebne. Tak samo, jak stale dbamy o SEO, tak należy stosować różne narzędzia do analityki wydajności i funkcjonalności witryn, o których opowiemy później. Na razie poznaj powody, dla których należy troszczyć się o swoje miejsce w sieci:
- Większy ruch – jeżeli stale dbasz o wszystkie aspekty swojej strony, to zwiększysz na niej ruch, a tym samym sprzedaż. Zarówno nowe treści tworzone pod kątem SEO, jak i optymalizacje UX oraz wydajnościowe sprawią, że Twoja witryna pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. Pozwolisz odnaleźć się potencjalnym klientom i ułatwisz im dostęp do swojej oferty.
- Definiowanie odbiorców – kiedy posiadasz nawyki analityczne, to możesz lepiej zdefiniować swoich odbiorców, poprzez sprawdzanie kim są Twoi użytkownicy. Wykorzystując takie narzędzia jak np. Google Analitycs dowiesz się, w jakim wieku są, skąd pochodzą lub czym się interesują. Dzięki temu przygotujesz treści oraz reklamy lepiej trafiające w ich gusta, a tym samym precyzyjnie dotrzesz do grup odbiorców.
- Doświadczenia użytkownika UX – jeżeli zatroszczysz się, by strona wyświetlała się tak samo dobrze na smartfonie i komputerze, a do tego robiła to szybko, to wygrałeś. Nie ma nic gorszego niż wolno ładująca się treść, która zniechęca użytkowników, irytuje ich oraz obniża zaufanie do Ciebie, bo przecież “skoro nie potrafi zrobić strony, to jak chce mi coś sprzedaż?”.
- Przeglądarki „lubią to” – wykorzystując narzędzia analityczne, a następnie optymalizacyjne możesz tak dopracować swoją stronę, że przeglądarki internetowe takie jak Google, czy Bing wystawią pozytywną ocenę stronie. Dzięki temu będzie ona figurowała w ich bazie danych jako zaufana, co pozwoli wybić się wyżej w wynikach wyszukiwania. W tym aspekcie ważne jest odpowiednie przygotowanie zaplecza technicznego witryny.
Narzędzia do analizowania stron internetowych i domen
Sprawdzając narzędzia do analizowania stron internetowych i domen poznamy tak naprawdę wszystkie aspekty tego procesu. To właśnie poprzez różne rozwiązania jesteśmy w stanie spojrzeć całościowo na witrynę, a także zejść głęboko do każdego elementu jej funkcjonowania. Nie jest to ranking narzędzi, a przegląd tych, które stały się standardem w branży i codziennie dzielnie służą marketerom w stałej optymalizacji stron WWW. Wymienione rozwiązania mogą się powielać, gdyż wiele aplikacji działa w kilku dziedzinach analizy. Podzielimy je na następujące kategorie:
- Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO);
- Szybkość;
- Konkurencja;
- Ruch;
Narzędzia SEO
Jeżeli chodzi o narzędzia SEO, to trzeba je traktować dwutorowo: zarówno jak rozwiązania do analizy fraz kluczowych, jak i technicznego SEO. Zatem możemy tutaj wyróżnić:
- Audyty SEO na stronie (On-page SEO);
- Analiza widoczności domeny i rankingu w wyszukiwarkach;
- Analiza linków zwrotnych (backlink);
Czym jest On-Page SEO?
On-Page SEO (audyt SEO na stronie) pozwala poddać witrynę analizie pod kątem problemów technicznych wpływających na wydajność w wyszukiwarkach. Dotyczy to optymalizacji nagłówków, tagów HTML (title, meta, H1,H2,H3…), obrazów, a także niedziałających przekierowań. Analiza On-Page SEO jest konieczna, gdyż wyszukiwarki opierają się na słowach kluczowych i innych elementach SEO, żeby sprawdzić, czy witryna pasuje do intencji wyszukiwania użytkownika. Jeżeli np. Google uzna, że tak jest, to wyświetli ją odbiorcy, a jeśli pojawia się błędy, to stracisz szansę na dotarcie do niego ze swoją ofertą. Audyty SEO na stronie przeprowadzane stale, pozwalają optymalizować stronę w celu poprawy jej pozycji w wyszukiwarkach oraz uzyskania ruchu organicznego. W tym wypadku wskażemy dwa popularne narzędzia On-Page SEO, którymi są:
Google Search Console
Google Search Console to podstawowy sposób na przeprowadzanie audytu SEO na stronie i wychwycenie wszelkich problemów, z jakimi borykają się marketerzy. Dostępna jest opcja sprawdzania adresów URL, wydajności witryny, wyłapywania stron nieindeksowanych, błędów 404, czy zduplikowanej treści. Oprócz tego dostępne są dodatkowe narzędzia do badania profilu linków witryny, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, a także słów kluczowych, za pomocą których użytkownicy faktycznie znajdują Twoją witrynę. Dostępny jest również alert dotyczący wykrytych problemów z bezpieczeństwem, takich jak zhakowana wtyczka używana przez system CMS. Aplikacja Google Search Console pozwala również zbadać wydajność strony w zależności od typu urządzenia, co jest szczególnie ważne, ponieważ Google preferuje treści przyjazne dla urządzeń mobilnych.
Screaming Frog
Screaming Frog to crawler, który włącza się nawet na kilkanaście godzin, by całkowicie przeanalizował stronę. To narzędzie znajduje te rzeczy, których inne rozwiązania nie znalazły. Co ciekawe „wrzeszcząca żaba” ma darmową wersję, która pozwala na indeksowanie do 500 adresów URL, co jest świetnym rozwiązaniem dla mniejszych firm. Opcja płatna daje nieograniczone możliwości. Co ciekawe Screaming Frog wykorzystasz nie tylko do analizy On-Page SEO, ale też do audytów stron oraz analizy konkurencji. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest oszczędność czasu, gdyż wszystko odbywa się automatycznie.
Przyjazny dla użytkownika interfejs narzędzia oraz rozbudowane możliwości filtrowania i eksportowania, sprawiają, że Screaming Frog SEO Spider jest niezbędnym zasobem do poprawy SEO witryny i ogólnej wydajności. Warto jednak pamiętać, że SF to klasyczny program instalowany na komputerze, więc im większa strona poddawana analizie, tym jednostka centralna musi być mocniejsza. Screaming Frog zapewnia szereg funkcji takich jak:
- analiza dziennika serwera;
- indeksowanie witryny pod kątem obrazów, plików CSS, JavaScript;
- wykrywanie niedziałających linków wewnętrznych i zewnętrznych;
- analiza metadanych i tagów title pod kątem zbyt długich lub zduplikowanych tytułów, czy opisów meta;
- identyfikacja zduplikowanych treści, pomagająca znaleźć i rozwiązać problemy, które mogą zaszkodzić rankingom wyszukiwarek;
- generowanie map witryn XML;
- weryfikacja tagów hreflang dla międzynarodowych i wielojęzycznych stron internetowych;
- ekstrakcja niestandardowa, która opiera się na Xpath lub CSS Path, by wyodrębnić określone dane z witryny, takie jak dane strukturalne, informacje o produkcie lub inne niestandardowe elementy;
- integracja z Google Analytics i Search Console;
Analiza widoczności domeny i rankingu
Analiza widoczności domeny pozwala sprawdzić konkretne słowa kluczowe, znajdujące się na Twojej witrynie. W efekcie dowiadujemy się, jak strona pozycjonuje się dla konkretnych fraz, dzięki czemu możemy wygenerować nowe treści lub zaktualizować obecne, by wybić się na lepsze miejsce w wyszukiwarkach takich jak Google czy Bing. Niektóre narzędzia do analizy widoczności obliczają wydajność witryny na podstawie wybranego słowa kluczowego, podczas gdy inne pokazują również wszystkie znalezione słowa kluczowe. Zwykle te rozwiązania obrazują również, jak Twoja witryna działa w różnych lokalizacjach oraz na różnych urządzeniach, takich jak komputery stacjonarne, smartfony, czy tablety.
Analizy widoczności są niezbędne do optymalizacji strategii SEO, umożliwiając marketerom skoncentrowanie się na najbardziej efektywnych działaniach w celu zwiększenia widoczności i przyciągnięcia większej ilości użytkowników. Popularnym narzędziem do analizy widoczności jest Google Search Console, ale też Ahrefs, Senuto i Semrush. Wszystkie one działają podobnie, każde będzie dobre, ale oferuje różne narzędzia dodatkowe.
Ahrefs
Ahrefs to płatne narzędzie, pozwalające sprawdzić, które słowa kluczowe są ważne dla Twojej domeny. Zapewnia ono kompleksowe wsparcie w tym zakresie, więc możesz śledzić zmiany w widoczności słów kluczowych i ruchu oraz porównanie wyników z konkurencją, a także łatwe monitorowanie sposobu wyświetlania treści użytkownikom. Dodatkowo Ahrefs informuje, na których elementach należy się skupić, abyś mógł zoptymalizować swoje treści, w tym te, które stanowią szansę na lepszą widoczność.
Senuto
Senuto to Polska marka, która oferuje proste narzędzie an analizy widoczności i rankingu bez konieczności dokonywania skomplikowanych ustawień początkowych. Wystarczy wpisać adres konkretnej domeny, by analizować raporty dzienny, tygodniowy, a także w dowolnym zakresie czasowym. Dzięki temu sprawdzisz, jak strona radzi sobie na tle konkurencji, ile jest wyszukiwań danej frazy, jak słowa kluczowe pozycjonują się w wyszukiwarce, wskaźniki CPC i wiele innych.
Semrush
Semrush znacząco ułatwia analizę widoczności strony internetowej, oferując kompleksowe narzędzia do oceny skuteczności działań SEO. Dzięki funkcji analizy widoczności, użytkownicy mogą w precyzyjny sposób ocenić, jak ich witryna jest postrzegana w wynikach wyszukiwania. Narzędzie to umożliwia identyfikację kluczowych słów i fraz, które napędzają ruch, a także analizę konkurencji w zakresie tych terminów. Semrush nie tylko dostarcza danych o obecnej pozycji słów kluczowych i ich zmianach w czasie, ale również pozwala na głębokie zrozumienie, które z nich mają największy wpływ na widoczność strony.
Czym jest analiza linków zwrotnych (backlink)?
Analiza linków zwrotnych to ocena ilości i jakości linków prowadzących do witryny z innych witryn. Analiza linków zwrotnych do witryny pomaga określić, w jaki sposób linki te wpływają na ranking w wyszukiwarkach i co można zrobić, aby poprawić ich profil. Ten proces pomaga także zidentyfikować złe linki, które są nienaturalne lub pochodzą z witryn spamerskich. Nie zadbanie o ten aspekt może skutkować karą Google w postaci niższych pozycji.
Przeprowadzając analizę backlinków warto zrobić to także na witrynach głównych konkurentów. Pomoże to zobaczyć, jak trudno będzie ich prześcignąć oraz znaleźć potencjalne możliwości linkowania, by wyprawować własną strategię backlinków. Większość narzędzi SEO ma wbudowaną funkcję analizy linków zwrotnych (Ahrefs, Ubersuggest, Semrush, Senuto, czy Google Search Console.
Co to jest czas ładowania strony i wydajność witryny?
Czas ładowania strony i wydajność witryny jest niezwykle istotna zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników. Wolno ładująca się strona może negatywnie wpłynąć na doświadczenia odbiorców i zniechęcić ich do skorzystania z Twojej oferty. Podobnie wyszukiwarki takie jak Google, czy Bing gorzej oceniają witrynę, która jest niewydajna, więc plasuje się ona niżej w wynikach wyszukiwania. Szybkość witryny lub wydajność strony odnosi się do tego, jak szybko przeglądarka jest w stanie załadować w pełni funkcjonalne podstrony z danej witryny. Wysoka wydajność sprawia, że możesz cieszyć się większym ruchem, a tym samym współczynnikiem konwersji.
Narzędzia do analizy szybkości strony
Żeby kontrolować i dowiedzieć, dlaczego strona wolno się ładuje, potrzebujesz odpowiednich narzędzi. Dzięki zebranym z nich danym będziesz w stanie wdrożyć odpowiednie optymalizacje, by dostarczyć swoim użytkownikom jak najlepszych doświadczeń. Dostępnych jest wiele bezpłatnych narzędzi do analizy szybkości witryny, z których Google PageSpeed Insights jest chyba najbardziej znanym. To dobry punkt wyjścia do szczegółowej analizy. Zapoznaj się z popularnymi rozwiązaniami:
Google PageSpeed Insights
Google PageSpeed Insights pozwala sprawdzić, czy witryna spełnia wymagania Google Web Core Vitals. Web Core Vitals, czyli zestawu wytycznych stworzonych przez Google. PageSpeed Insights określa wydajność strony w skali od 0 do 100 na podstawie tego, czy twoja witryna spełnia lub nie spełnia różnych wskaźników wydajności. Będziesz mógł monitorować zarówno mobilne, jak i stacjonarne wersje i identyfikować problemy wydajnościowe. Google PageSpeed Insights daje również praktyczne wskazówki dotyczące tego, co należy zmienić. Może na przykład zalecić kompresję obrazów w celu skrócenia czasu ładowania plików. Może też zalecić ograniczenie nieużywanych skryptów JavaScript i pokazać dokładnie, które skrypty w witrynie wpływają na czas ładowania witryny.
GTmetrix
GTmetrix to dostarcza pełnego raportu na temat wydajności strony, biorąc pod uwagę czas pełnego ładowania, najważniejsze problemy oraz obciążenie serwera. Dodatkowo otrzymasz informację o wszystkich URL, które trzeba naprawić. Podobnie jak PageSpeed Insights, GTmetrix pokaże również, czy przechodzisz lub nie przechodzisz Web Core Vitals Google. GTmetrix wyróżnia się tym, że pozwala przetestować witrynę na różnych urządzeniach i w różnych przeglądarkach. Aby uzyskać dostęp do tych funkcji, należy jednak utworzyć bezpłatne konto.
Pingdom
Pingdom oferuje pełen zestaw różnych narzędzi do monitorowania stron internetowych. Bada m.in. prędkość całościową witryny, jak i jej podstron, czy czas ładowania w różnych częściach świata. Podobnie jak poprzednie narzędzia, Pingdom dostarcza informacji na temat tego, co można poprawić w witrynie. Będziesz mógł zobaczyć takie rzeczy jak niepotrzebne przekierowania, liczbę żądań HTTP i obrazy, które wymagają kompresji. Dowiesz się także jakie elementy witryny ładują się najwolniej.
Jak poprawić prędkość ładowania strony?
Analizując swoją stronę za pomocą narzędzi, otrzymasz wiele zaleceń dotyczących poprawy jej wydajności. Niektóre poprawki są proste, a inne wymagają specjalistycznej wiedzy. Oto metody na najczęstsze „spowalniacze” witryn, które możesz zastosować:
- Kompresja obrazów – obrazy często przyczyniają się do powolnego działania stron. Kompresja obrazów jest jednym z najszybszych rozwiązań poprawiających szybkość strony i rankingi SEO. Możesz zrobić to ręcznie za pomocą narzędzi on-line lub wykorzystać WordPressowe wtyczki, robiące to automatycznie.
- Zmniejszenie liczby żądań HTTP – żądania HTTP mają miejsce, gdy przeglądarki internetowe wysyłają zapytania do serwera witryny w celu uzyskania dodatkowych informacji. Im tego więcej, tym prędkość strony spada.
- Optymalizacja JavaScript, CSS i HTML – to zadanie dla osób posiadających zdolności programistyczne, gdy polega na optymalizacji kodu witryny. Robi się to poprzez ograniczenie przerw „białych plam” w języku programowania oraz usunięcie niepotrzebnych elementów.
- Włącz buforowanie przeglądarki – buforowanie ma miejsce, gdy przeglądarka użytkownika tymczasowo przechowuje dane strony internetowej. Dzięki temu, gdy użytkownik powraca na stronę, ładuje się ona szybciej. W ten sposób Firefox, czy Google nie muszą wysyłać tak wielu żądań, gdy dana osoba odwiedza stronę ponownie. Aby włączyć buforowanie przeglądarki w witrynie WordPress, można użyć wtyczek takich jak W3 Total Cache lub WP Rocket.
Analiza konkurencji w marketingu SEO
Analiza konkurencji w marketingu SEO to kluczowy aspekt działań w wyścigu o najlepsze pozycje w wyszukiwarkach. Polega ona na poddawaniu stałej obserwacji firm, z którymi rywalizujemy oraz znajdywaniu możliwości osiągnięcia przewagi. Dzięki temu można lepiej optymalizować własne działania SEO, dostrzegać słabe strony konkurencji i wykorzystać je na swoją korzyść. Twoimi bezpośrednimi konkurentami są witryny, które zajmują wysokie pozycje na pierwszej stronie (w Google lub innych wyszukiwarkach) dla tych samych słów kluczowych, na które kierujesz reklamy. Czynniki, które poddaje się analizie to słowa kluczowe, treści, linki zwrotne (backlink) oraz techniczne SEO. Narzędzia, które będą Cię wspierać w tym procesie to Semrush, Ahrefs, Senuto, czy Ubersuggest.
Regularne analizowanie konkurencji pod kątem SEO pozwoli Ci wykryć obszary wymagające poprawy, zanim negatywnie wpłyną na twoje rankingi. Dzięki temu będzie można zyskać aspektach:
- Tworzenia treści – piszą teksty lub nagrywając wideo, dogonisz, lub prześcigniesz konkurencję, dostarczając wysokiej wartości contentu.
- Planowania treści – sprawdzenie, w czym konkurencja wypada lepiej od Ciebie, a następnie stworzenie własnych treści, to metoda na uzyskanie odpowiedniej widoczności w wyszukiwarkach. Możesz także skorzystać z analizy konkurencji SEO, aby obliczyć, ile wysiłku potrzeba oraz jaki będzie koszt, by ją wyprzedzić w danym temacie.
- Wdrożenia optymalizacji – dzięki technicznej analizie SEO konkurencji możesz wdrożyć wiele optymalizacji, czyniących Twoją witrynę bardziej wydajną i przystępną wyszukiwarkom.
Jak sprawdzić ruch na stronie?
Jeśli przyglądasz się ruchowi sieciowemu konkurencji, z pewnością będziesz chciał przeanalizować swój własny. Analiza ruchu pomaga monitorować liczbę i aktywność odwiedzających witrynę oraz określić najskuteczniejsze strony i techniki generowania większej ilości wyświetleń. Zrozumienie źródeł ruchu na stronie internetowej jest kluczowe dla efektywnego prowadzenia kampanii marketingowych. Pozwala to zidentyfikować, skąd pochodzi ruch, jak popularne są poszczególne strony oraz gdzie tracimy potencjalnych klientów. Dodatkowo sprawdzając, jakie podstrony generują większe zasięgi, będziesz w stanie tworzyć podobne treści i na nie kłaść wysiłek marketingowy. W zależności od tego, z jakich narzędzi do analizy ruchu w sieci korzystasz, możesz zobaczyć:
- Jak duży ruch uzyskuje Twoja witryna w danym okresie;
- Które treści są najpopularniejsze;
- Jaki jest współczynnik odrzuceń;
- Ilu masz nowych odwiedzających;
- Skąd pochodzi ruch (mailing, Social Media, reklamy itp.);
- Jak długo użytkownicy pozostają na określonych stronach;
- Jak często użytkownicy powracają do Twojej witryny;
Większość witryn korzysta z tradycyjnych narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics i Google Search Console. Są one bardzo wydajne i zapewniają pełne wsparcie użytkownika w zakresie zdobywania informacji o ruchu. Ponadto możesz wykorzystać Ahrefs, Senuto, czy Semstorm.
Posumowanie
Analiza domeny i strony internetowej to skomplikowany proces, którego nie można się bać, ale należy się stale w tym temacie rozwijać. W każdym aspekcie tych działań chodzi o jedno: maksymalne dostosowanie i optymalizacja witryny, by osiągała jak najlepsze wyniki. W końcu strona firmy lub sklep internetowy to narzędzia sprzedażowe, dlatego muszą być dopieszczone. Mimo iż jest to rozbudowane zagadnienie, to możesz się w nie wdrażać w swoim tempie, poznając kolejne narzędzia. Kiedy już to zrobisz i wszystko ustawisz, to będziesz w stanie na spokojnie i rozwojowo wprowadzać zmiany optymalizacyjne, tworzyć lepsze treści i zadbać o to, by osiągać najwyższe wyniki w wyszukiwarkach.