System CRM w marketingu

System CRM w marketingu – skuteczna komunikacja z klientem

W erze cyfrowych rozwiązań, gdzie większość relacji biznesowych przeniosła się do wirtualnego świata, niezwykle ważne jest, aby pozostawać w bliskim kontakcie z klientem na każdym etapie procesu sprzedażowego. Ale w jaki sposób efektywnie i z pełnym zaangażowaniem zarządzać komunikacją z klientami? Jak zorganizować skuteczne działania marketingowe? Wsparciem służą systemy CRM.

Systemy CRM (Customer Relationship Management) są niezbędnym narzędziem nie tylko dla handlowców, ale i dla nowoczesnych marketerów. CRM to nie tylko technologia – to filozofia zarządzania relacjami, która ma realny wpływ na Twój biznes, w tym na działania marketingowe, a dzięki nim na sprzedaż.

Zrozumieć ideę zarządzania relacjami z klientami

Zarządzanie relacjami z klientami polega na budowaniu, utrzymaniu i pogłębianiu trwałych relacji pomiędzy firmą a jej kontrahentami. Jest to proces, który pozwala organizacjom lepiej zrozumieć potrzeby klientów, dostosowywać ofertę do ich oczekiwań oraz efektywniej się komunikować. Wymaga to jednak odpowiednich narzędzi – systemu CRM.

Prowadzenie działań marketingowych

System CRM kojarzy się przede wszystkim z oprogramowaniem wspierającym sprzedaż i umożliwiającym zbieranie oraz analizę danych o klientach w celu optymalizacji procesów biznesowych. Coraz częściej jest też doceniany i wykorzystywany przez działy marketingu. Duży wybór narzędzi i funkcji CRM pozwala na monitorowanie kampanii i konfrontowanie ich efektów ze sprzedażą w ramach jednej platformy. Zgromadzone w niej dane o klientach pozwolą także na dostosowanie przekazów do konkretnych grup docelowych oraz ocenę skuteczności działań promocyjnych. Zobacz, jak jeszcze wykorzystać potencjał systemów CRM w działaniach marketingowych.

Zarządzanie i segmentacja kontaktów

Klucz do sukcesu Twojej firmy to klienci, dlatego tak ważne jest gromadzenie wartościowych danych na ich temat. System CRM porządkuje je i umożliwia ich wykorzystanie. Mogą to być informacje o dokonanych zakupach, zainteresowaniach czy zasobności portfela. Wszelkie zgromadzone dane można wykorzystać następnie w Tworzeniu segmentów odbiorców. Jakie korzyści przynosi to marketerom? Segmentacja sprawia, że baza danych CRM staje się uporządkowana, co pozwala na bardziej spersonalizowane działania marketingowe. Dzięki temu można lepiej dopasować komunikację, a co za tym idzie ofertę i zwiększyć swoje dochody.

Komunikacja mailowa

W systemie CRM można nie tylko korzystać z korespondencji indywidualnej. Do dyspozycji mamy także mass mailingi. Dzięki nim segmentacja oraz możliwość tworzenia treści wiadomości w oparciu o dane zgromadzone przy kontaktach otwierają nieograniczone możliwości personalizacji komunikacji. To w połączeniu z analizą danych pozwala precyzyjnie monitorować skuteczność prowadzonych działań. Warto tutaj także wspomnieć o możliwości posiłkowania się narzędziami marketing automation. W przypadku systemów CRM mogą być one bardzo rozbudowane, ponieważ często są elementem modułów BMP (Business Process Management), umożliwiających tworzenie automatyzacji nie tylko na potrzeby komunikacji z otoczeniem zewnętrznym, ale także wewnątrz firmy. System CRM może przypomnieć Twojemu pracownikowi o konieczności ponownego kontaktu z klientem w celu poproszenia o opinię, sprawdzenie zadowolenia z transakcji lub wyjścia z propozycją sprzedaży nowych usług. 

Funkcja raportowania

System CRM to ogromna baza danych, umożliwiająca prognozowanie wyników firmy i gromadzenie informacji o skuteczności podejmowanych działań. Pozwoli Ci to nie tylko monitorować źródła i kanały pozyskania kontaktów (np. reklama w mediach społecznościowych czy newsletter), ale i skonfrontować sprzedaż z wydatkami. Raporty dostarczą także mnóstwo danych, które będzie można wykorzystać do optymalizowania działań marketingowych i sprzedażowych.

Integracja CRM ze stroną WWW

Dostępność w systemie CRM integracji po API lub narzędzi do budowy formularzy na stronach WWW to coś, z czego cieszą się zarówno handlowcy jak i marketingowcy. Automatycznie wpadające do systemu leady pozwalają natychmiast uruchomiać działania komunikacyjne, a firma dodatkowo uszczelnia proces pozyskiwania potencjalnych klientów.  

System CRM – jest z czego wybierać

Na rynku dostępnych jest wiele systemów do zarządzania relacjami z klientami. Sprawdź, czym wyróżnia się każdy z nich.

ASARI CRM

AsariCRM

ASARI CRM to oprogramowanie dostarczające uniwersalne rozwiązania CRM, zarówno dla małych i średnich, jak i dużych firm. W swojej ofercie posiada także wersję dla nieruchomości. System ASARI CRM został zaprojektowany, aby wspierać zarządzanie firmą, relacjami z klientem oraz umożliwiać automatyzację procesów biznesowych. W ramach dostępnych modułów można znaleźć moduł raportowy umożliwiający analizę danych zgromadzonych w systemie w czasie rzeczywistym i przygotowywanie własnych indywidualnych analiz. W systemie ASARI CRM użytkownicy mogą skorzystać też z wielu opcji dodatkowych: poczty, stron WWW czy aplikacji do monitorowania połączeń. W cenniku znajdziemy trzy pakiety: Business, Corporate, Enterprise. Istnieje również możliwość przetestowania systemu w ramach bezpłatnego okresu próbnego.

Plusy:

  • Zaawansowane sterowanie dostępem i uprawnieniami.
  • Możliwość indywidualnego modyfikowania interfejsu użytkownika.
  • Moduł automatycznego wyliczania kalkulacji ofertowych.
  • Moduły Business Intelligence – analizowanie dowolnych danych w systemie w trybie live.
  • Zintegrowana aplikacja ASARI TRACKER – monitor połączeń telefonicznych.
  • Rozbudowane funkcjonalności dla rynku nieruchomości (baza nieruchomości, poszukiwań, eksport ofert, zintegrowana strona WWW).
  • Aplikacja mobilna oferujące pełną funkcjonalność wersji desktop.

Livespace

Livespace CRM

LiveSpace to system CRM zaprojektowany głównie z myślą o wsparciu procesów sprzedażowych. Oferuje m. in. śledzenie interakcji z klientami, segmentację kontaktów, planowanie zadań czy raportowanie. Livespace ukierunkowany jest przede wszystkim na automatyzację pracy zespołu, np. automatyczne maile z personalizowaną ofertą dla klienta. W systemie znajdziemy dużo możliwości integracji, m. in. z Zapier, Google Chrome, Gmail, SalesManago czy RSS. W ramach wsparcia technicznego, użytkownicy systemu mają dostęp do kursów online Akademii Livespace i Bazy wiedzy. W ramach oprogramowania mamy do wyboru cztery abonamenty. Podstawowy pakiet Base można uzyskać już za 79 złotych za użytkownika miesięcznie. System jest dostępny również w wersji testowej.

Plusy:

  • Rozwiązania dla szerokiej gamy firm, np. marketingowej, handlowej, samochodowej, fotowoltaicznej czy produkcyjnej.
  • “Sales Bot” – wsparcie managera w powtarzalnych zadaniach, np. przypisywanie kontaktów lub zadań nieobecnych pracowników.
  • Wewnętrzny czat online dostępny dla członków zespołu.
  • Możliwość ustalania celów i monitorowania skuteczności dzięki “Karcie celów i wyników”.
  • Dostępna aplikacja mobilna.

HubSpot

Hubspot CRM

HubSpot to jeden z popularniejszych systemów CRM dedykowanych do działań marketingowych. Oferuje m. in. tworzenie reklam, prowadzenie kampanii e-mailowych, budowanie formularzy, ale także narzędzia wspierające marketing automation oparte na sztucznej inteligencji, np. automatyczne tworzenie wiadomości e-mail. W swojej ofercie posiada też oprogramowanie dla działu sprzedaży, obsługi klienta i e-commerce. Ceny oprogramowania zależą od rodzaju wybranego abonamentu (np. do marketingu, sprzedaży czy treści). Oprócz płatnych planów dostępna jest nielimitowana czasowo, darmowa wersja “Free” (z ograniczeniem funkcjonalności).

Plusy:

  • Narzędzie do tworzenia treści oparte na AI, np. artykuły, posty na social media, redagowanie tekstu.
  • Dostęp do rozmów i wydarzeń na żywo z innymi użytkownikami systemu w ramach HubSpot Community.
  • Darmowe narzędzia, np. generowanie treści marketingowych, kreator przewodników lub planów kampanii marketingowych.
  • Zakładka “Aktywności” w ramach kontaktu, gdzie można śledzić jego aktywność (otwarcie maila, kliknięcie CTA).
  • Narzędzie “Harmonogram spotkań” – możliwość zaznaczenia swojej dostępności czy umawiania spotkań.
  • Całodobowe wsparcie techniczne.
  • Dostępna aplikacja mobilna.

Pipedrive

Pipedrive CRM

Pipedrive to oprogramowanie CRM zaprojektowane głównie do zarządzania procesem sprzedaży, posiadające w swojej ofercie równie rozbudowane narzędzia do wspierania marketingu i tworzenia projektów. Z funkcjonalności systemu mogą skorzystać zarówno start-upy, jak i większe przedsiębiorstwa, np. przemysł, medycyna, B2C. Użytkownicy CRM od Pipedrive mają do wyboru 5 różnych pakietów – ceny rozpoczynają się tutaj od 14 euro za użytkownika miesięcznie. Każdy z planów można wzbogacić o dodatkowo płatne funkcje – tworzenie kampanii, automatyczne uzupełnianie dokumentów danymi z systemu, śledzenie wizyt użytkowników w witrynie internetowej.

Plusy:

  • Dostępność dedykowanych wersji branżowych, np. handel, marketing, przemysł, nieruchomości.
  • “Focus view” – wyświetla najpilniejsze sprawy z dnia zaraz po otwarciu aplikacji.
  • Możliwość indywidualnego modyfikowania interfejsu użytkownika.
  • Duże możliwości integracji, np. z Zapier, LinkMatch, Mailchimp, Google Meet, Trello, Asana, HubSpot.
  • Moduł do zarządzania projektami.
  • Nielimitowana przestrzeń na dane.
  • Całodobowe wsparcie techniczne,
  • Dostępna aplikacja mobilna.

Salesforce

Salesforce CRM

Salesforce to jedno z najbardziej rozbudowanych oprogramowań CRM, wspierające przede wszystkim procesy sprzedaży, obsługę klienta oraz współpracę wewnętrzną zespołu największych firm. Zapewnia narzędzia do obsługi większości aspektów interakcji z klientem, od zarządzania kontaktami po marketing, analizę danych i raportowanie. Salesforce oferuje także szeroki zakres funkcjonalności wspomaganych działaniem sztucznej inteligencji. Ceny zależne są od wybranej formy pakietu (np. w połączeniu z modułem analitycznym czy integracją z innymi narzędziami). Podstawowa wersja programowania w opcji dla małej firmy, podobnie jak dla zespołu sprzedażowego, kosztuje 25 euro za użytkownika miesięcznie.

Plusy:

  • Dostępność dedykowanych wersji branżowych, np. finanse, marketing, organizacje non profit, nieruchomości.
  • Narzędzie “Einstein Copilot” – chatbot dostępny dla zespołu (odpowiada na pytania, wykonuje polecenia).
  • Bardzo szeroka gama integracji z platformami e-commerce, aplikacjami, systemami ERP.
  • Dostęp do narzędzi z zakresu e-mail marketingu, social media, tworzenia kampanii reklamowych, landing pages, analizy kampanii.
  • Rozbudowana wsparcia technicznego – rozmowy z innymi użytkownikami, przewodniki, filmy.
  • Darmowy serwis streamingowy Salesforce+ dla biznesu – wideo dla biznesu, wydarzenia na żywo.
  • Dostępna aplikacja mobilna.

Bitrix24

Bitrix24 CRM

Bitrix24 to system CRM stworzony dla różnych branż, głównie z myślą o wsparciu ich marketingu, działu HR i obsługi klienta. Oferuje funkcjonalności zarówno do zarządzaniu relacji z klientami, jak i obsługi wewnętrznej firmy – umożliwia swobodną pracę z zadaniami i projektami, komunikację czy zarządzanie dokumentami. Bitrix24 udostępnia też możliwość tworzenia prostych stron internetowych. Ceny rozpoczynają się od 249 złotych miesięcznie za 5 użytkowników, następnie 499 złotych za 50 użytkowników i wzrastają wraz z kolejnym pakietem. System jest również dostępny w darmowej wersji w pakiecie “Free” (z ograniczeniami funkcjonalności).

Plusy:

  • Wbudowany moduł telefoniczny do systemu CRM – śledzenie i wykonywanie połączeń, rozmowy ze współpracownikami.
  • Moduł do zarządzania zadaniami i projektami.
  • Narzędzia marketing automation, np. tworzenie kampanii e-mail, newslettery, SMS, harmonogram zadań.
  • Asystent AI – funkcja czatu, tworzenie angażujących treści, transkrypcja rozmów telefonicznych, automatyczne wypełnianie pól. 
  • Funkcja czatu, wideo rozmów i mediów społecznościowych dla zespołu.
  • Integracja z mediami społecznościowymi.
  • Śledzenie czasu pracy – pracownik może określić swoją dostępność.
  • Szablony do tworzenia firmowej witryny internetowej.
  • Dostępna aplikacja mobilna.

ITCube

ITCube CRM

ITCube to system CRM oferujący rozwiązania do zarządzania relacjami z klientami dla różnorodnych branż – handlowej, informatycznej, chemicznej, rolniczej, usługowej czy medycznej. Posiada także narzędzia do zarządzania sprzedażą oraz projektami. W systemie można znaleźć też dodatkowy moduł Formularze, służący do całkowitej personalizacji przez użytkownika bez konieczności ingerencji producenta systemu CRM. Licencja oprogramowania jest bezterminowa, a cena uzależniona od wybranych modułów oraz składowych pakietu. Zakup można zrealizować w formie tzw. leasingu. Ceny nielimitowanej licencji zaczynają się od 8700 złotych za 10 użytkowników. Użytkownicy mają możliwość przetestowania systemu w wersji demo.

Plusy:

  • Moduł “Serwis” dedykowany firmom, które posiadają taki dział. Umożliwia zarządzanie zleceniami serwisowymi związanymi z gwarancjami czy umowami.
  • Moduł do zarządzania projektami.
  • Moduł SMS/ICAL – umożliwia pracownikom offline informowanie o zdarzeniach w CRM poprzez wiadomości SMS.
  • Moduł Ekstranet – platforma do wymiany informacji z partnerami handlowymi (prezentacja ofert, katalog usług, pozyskiwanie klientów itp.).
  • Możliwość integracji z programami handlowymi, np. Symfonia, Subiekt GT, Enova365.
  • Możliwość integracji systemu CRM z telefonami dzięki modułowi CTI.
  • Elastyczny moduł uprawnień użytkowników.
  • Dostępna aplikacja mobilna.

Wybierz system CRM odpowiedni dla siebie

Budowanie trwałej komunikacji z klientami nie opiera się już tylko na ideach czy kreatywności, ale przede wszystkim na precyzyjnej analizie i zarządzaniu bazą klientów. System CRM oferuje funkcjonalności, które służą różnym obszarom pracy działu marketingu. Dzięki temu kampanie marketingowe są bardziej spersonalizowane, trafione i dają lepsze rezultaty. Warto znać dostępne na rynku systemy CRM i wybrać odpowiedni dla swojego biznesu.