Czy domena ma znaczenie na SEO

Czy domena ma znaczenie w SEO?

,

Obecnie ranking strony internetowej w wyszukiwarkach ma ogromne znaczenie i decyduje o tym, czy klienci będą Cię odwiedzać i kupować Twoje produkty lub usługi. Czynników, które wpływają na pozycję witryny w Google, jest ponad 200, ale czy jednym z nich jest nazwa strony? Czy domena ma znaczenie w SEO? Warto bawić się w SEO domeny, by być bardziej widocznym? Przekonamy się o tym w dalszej części artykułu.

Co to jest domena?

Domena to unikalny identyfikator dla strony internetowej. Tak, na początku będzie trochę teorii, zanim przejdziemy do praktyki, by odpowiedzieć na pytanie: Jak wybrać nazwę domeny dla strony internetowej? Jednak wróćmy do wątku domeny. Jest ona używana, by uzyskać dostęp do witryny. Nazwa domeny składa się z dwóch części: domeny najwyższego poziomu (TLD) i domeny drugiego poziomu (SLD).

Posłużmy się przykładem, czyli domeną przykład.pl. Słowo „przykład” to domena drugiego poziomu, czyli SLD, a „.pl” to TLD – domena najwyższego poziomu. TLD często wykorzystuje się, by wskazać rodzaj witryny jak .com dla stron komercyjnych, .edu dla portali związanych z edukacją, czy popularne .gov dla organizacji państwowych.


Nazwy domen muszą być zarejestrowane u rejestratora nazw domen, który jest organizacją upoważnioną przez Internetową Korporację ds. Nadawania Nazw i Numerów (ICANN) do zarządzania nazwami domen. Po zarejestrowaniu nazwy domeny może ona być używana dla strony internetowej lub innych usług online, takich jak e-mail lub FTP.

Czy domena ma wpływ na pozycjonowanie?

No właśnie, sprawa nie jest tak oczywista i może wydawać się zagmatwana. John Mueller, który pełni funkcję Webmaster Trends Analyst w Google stwierdza, że nazwa domeny nie ma znaczenia dla pozycjonowania. Dawniej było inaczej. W adresie umieszczano słowa kluczowe, by zwiększyć zasięg, co przybierało czasem komiczne efekty w postaci baaaardzo długich nazw domen. Obecnie nadal spotykamy się z tym trendem, ale rzadziej. Nie da się ukryć, że odbiorcy raczej nisko oceniają witryny, które są napchane frazami kluczowymi.

Od 2012 gdy pojawił się algorytm Google Exact Match Domain jasne stało się, że sama nazwa nie ma żadnego wpływu na pozycjonowanie. Istotniejszy jest profil linkowania domeny oraz jej wcześniejsza historia. Warto zauważyć, że przesycenie nazwy frazami kluczowymi może sprawić, że Google uzna taką witrynę za spam.

Czy końcówka domeny ma znaczenie?

Tak, końcówka domeny ma znaczenie, ale tylko do pewnego stopnia. Rozszerzenia domen specyficzne dla kraju (.pl, .cz, .de) są zawsze dobre dla firm, które swoją ofertę kierują lokalnie, a nie grają globalnie. Podnosi to zaufanie odbiorców, ale sprawia, że wyszukiwarki dają preferencje nazwom domen specyficznych dla danego państwa. Jednak jak wskazuje Google, samo rozszerzenie nie ma wpływu na ranking, a jedynie katalogowanie pod kątem regionu lub rodzaju działalności, która związana jest z witryną.

Jak wybrać nazwę domeny dla strony internetowej?

Dobrze, teraz będzie czysta praktyka. Wiele osób rozpoczynających działalność w sieci, czy to pod kątem sprzedaży produktów, czy usług chce mieć jak najlepszą nazwę domeny. Jak już wiemy, obecnie adres strony nie potrzebuje słów kluczowych, by odnotować wzrost w wyszukiwarce. Jednak nie jest złym pomysłem, by wrzucić jedną lub dwie frazy kluczowe w witrynę. Da to od razu informację użytkownikom, czego dotyczy strona. Oczywiście nie musisz tego robić, gdy wymyśliłeś inną chwytliwą nazwę domeny, która nijak ma się do SEO.

W tym wypadku istotne jest, by sam adres nie był za długi. Badania wskazują, że średnia długość domeny to zaledwie 13 znaków. W przypadku 500 najpopularniejszych stron internetowych średnia ta spada do zaledwie siedmiu znaków. Dlaczego tak się dzieje? Krótki adres łatwiej zapamiętać i jest bardziej rozpoznawalny. Weź to pod uwagę, gdy rozpoczynasz tworzenie swojej obecności w sieci lub rozwijasz kolejną odnogę swojej firmy.

Ważne jest również, by nazwa domeny nie była myląca dla użytkowników. Jeżeli handlujesz maszynami, to nie zakładaj strony maszyny-portal, bo dla odbiorcy będzie oznaczało to co innego. Taka błędna praktyka spowoduje wzrost współczynnika odrzuceń witryny, a tym samym obniżenie rankingu w wyszukiwarkach. Warto, by w nazwie domeny była Twoja marka, bo wzbudza to zaufanie. Klient, wchodząc na witrynę jakwybracfotowoltaikedladomu.eu raczej nie dokona zakupu, bo całość będzie się wydawała podejrzana. Z kolei jeśli otworzy adres z nazwą firmy, to co innego. Pozna on Twoją markę, sprawdzi ofertę i będzie „widział człowieka” po drugiej stronie, a nie jedynie clickbaitową działalność.

Nazwa domeny – dobre praktyki

Oto kilka punktów, które w skrócie opisują jak wybrać nazwę domeny dla strony, by była ona przyjazna dla użytkowników i wyszukiwarek:

1. Wybierz krótką i łatwą do zapamiętania nazwę domeny.
2. Unikaj nadmiernego stosowania fraz kluczowych.
3. Wybierz szanowaną domenę najwyższego poziomu (TLD).
4. Umieść nazwę swojej marki w adresie.
5. Staraj się nie używać łączników „-” w nazwie domeny.
6. Wykup taką usługę, by nazwa domeny nie zawierała dodatkowych znaków towarowych jak wix, wordpress, czy innych.
7. Wykorzystuj podfoldery zamiast subdomen. Wtedy strona jest przed wyszukiwarki traktowana jako całość, co sprzyja pozycjonowaniu.

Jak poprawić SEO domeny?

Sama nazwa domeny w zdobyciu wyższej pozycji rankingowej nic nie da, dlatego ważne jest, by stosować odpowiednie praktyki. Zrozumienie elementów, które poprawiają stan SEO, pomoże Ci zbudować skuteczną strategię i piąć się wyżej w wynikach wyszukiwania. Najlepszym sposobem na ulepszenie SEO nazwy domeny jest skupienie się na budowaniu backlinków i dawaniu pozytywnych doświadczeń z dobrym brandingiem. Oczywiście kluczowe są także treści zgodne z SEO, ale też przyjazne dla użytkowników.

Treść jest jedną z najbardziej wartościowych rzeczy, które możesz opublikować na domenie. Jest ona doskonałym sposobem polepszania Twojego internetowego autorytetu i pomaga w zwiększeniu ruchu na stronie. Zacznij od tworzenia przyjaznych dla SEO stron internetowych, stron docelowych i stron blogowych. Pamiętaj, aby dodać wartość w każdym tekście, który publikujesz, tak by odbiorca chciał Cię czytać, wiedząc, że zawsze czegoś ciekawego się dowie.

Wspomniane wcześniej backlinki to hiperłącza stron trzecich, które łączą się z Twoją domeną za pośrednictwem drugorzędnych stron internetowych. Są one ważne z dwóch powodów: kierują ruch z jednej strony na drugą (Twoją) oraz wzmacniają autorytet Twojej marki wśród na tle konkurentów. Jednak jest tutaj haczyk, gdyż masowy zalew backlinków może zostać odrzucony przez algorytm Google, więc zapomnij o kupowaniu tego typu usług. Klasyczna rzemieślnicza praca pozwoli Ci osiągnąć pożądany efekt – tu nie ma drogi na skróty.

Jak kupić domenę internetową?

Jeżeli nazwa domeny jest już wybrana, to należy ją wykupić u dostawcy. Jak to zrobić? Dowiesz się poniżej:

  • Sprawdź dostępność domeny – zrobisz to u dostawcy usług hostingowych lub rejestratora domen. Jeżeli nazwa domeny jest dostępna, to możesz od razu ją wykupić. Jeśli jest zajęta, to jest szansa, że istnieje możliwość jej odkupienia. Z kolei może być tak, że znajduje się na niej działający serwis. Wtedy musisz zmodyfikować swoje kroki i zastanowić się nad nową nazwą domeny lub innym TLD.
  • Wybierz rejestratora domen – to firma, która zarejestruje domenę, pobierając za to opłatę. Po znalezieniu rejestratora i potwierdzeniu dostępności nazwy domeny wykonaj proces rejestracji. Zostaniesz poproszony o podanie danych kontaktowych, szczegółów płatności i innych istotnych informacji. Należy pamiętać, że rejestracja domeny zazwyczaj wiąże się z roczną opłatą, która może się różnić w zależności od rejestratora i nazwy domeny.
  • Skonfiguruj ustawienia DNS – po zarejestrowaniu domeny będziesz musiał skonfigurować jej ustawienia DNS (Domain Name System). Obejmuje to wskazanie domeny do hosta, gdzie pliki witryny są przechowywane. Rejestrator lub host internetowy dostarczy instrukcje, jak to zrobić.