Outreach Link Building

Outreach Link Building jako strategia budowania linków i zwiększania widoczności

Outreach Link Building to szereg działań mających na celu pozyskanie linków zewnętrznych prowadzących do Twojej witryny. Patrząc na to szerzej, okazuje się, że jest to wręcz osobna specjalizacja, w której wykorzystuje się działania marketingowe, PR, budowanie relacji i analitykę internetową. Nie jest to więc „zwykłe umieszczanie linków gdzieś tam”, a aktywność wymagająca istotnego przemyślenia i zaangażowania.

Czym jest Outreach Link Building? 

Outreach Link Building to metoda nawiązywania relacji z innymi witrynami w celu utworzenia na nich odnośników odsyłających do własnej witryny. Celem tego działania jest zwiększenie widoczności i wiarygodności strony, co może pomóc w poprawie jej pozycji w wyszukiwarkach.  Linki zwrotne sprawiają, że wyszukiwarki postrzegają Twoje treści jako dobre i godne zaufania. Outreach tłumaczony jako zasięg ma właśnie zwiększyć ilość miejsc (blogi, strony, social media), w których odnośnik do Twojej witryny się pojawi. 

Działania prowadzące do budowania linków zazwyczaj odbywają się poprzez kontaktowanie z właścicielami innych witryn lub influencerami. Najlepsze wyniki uzyskasz, jeśli wiadomości do nich będą krótkie, uprzejme i pełne szacunku, a jednocześnie zaoferujesz im coś wartościowego w zamian za ich pomoc. Możesz na przykład:

  • Przekazać przydatne porady;
  • Wskazać na poprawki w ich witrynach, które zwiększają skuteczność stron; 
  • Wysyłać ekskluzywne wiadomości i informacje „tylko dla wybranych”;
  • Przygotować treści pomagające zaangażować odbiorców lub sprzedać produkt;
  • Odwdzięczyć się linkiem do ich witryny;

Dlaczego Outreach Link Building jest ważny? 

Outreach Link Building jest ważny, gdyż pozwala wesprzeć działania marketingowe w sieci, a tym samym polepszyć sprzedaż produktów, usług lub marki osobistej. Cele budowania linków zewnętrznych są następujące:

  • Budowanie świadomości marki;
  • Zwiększenie grupy docelowej;
  • Zwiększenie pozycji w wyszukiwarkach;
  • Uzyskanie ruchu organicznego i poleconego;
  • Zwiększenie sprzedaży;

Pamiętaj, by relacje do link buildingu zawierać z zaufanymi stronami, a nie sztucznymi generatorami backlinków, które są słabo oceniane przez wyszukiwarki. Po prostu wartość jednego wysokiej jakości linku z autorytatywnej domeny jest znacznie większa niż wielu linków niskiej jakości. Budowanie linków pozwoli ci zaistnieć w branży, a jednocześnie poprawi twoje SEO. Oto dlaczego ma to znaczenie: 

  1. Zwiększa SEO – linki przychodzące poprawiają ranking i autorytet strony w wyszukiwarkach. 
  2. Buduje wiarygodność – tworzysz reputację swojej witryny dzięki linkom zwrotnym i powiązaniom z autorytatywnymi witrynami. 
  3. Nawiązujesz relacje – ręczne budowanie linków zwrotnych pomaga rozwijać długoterminowe relacje z influencerami i właścicielami witryn. 
  4. Długotrwały wzrost – konsekwentne działania SEO zapewniają ciągły ruch i możliwości budowania linków. 

Rodzaje Outreach Link Building

Są różne rodzaje Outreach Link Building i strategii, które można przyjąć, by spełnić wyżej wymienione cele. Ogólnie rzecz biorąc, najważniejsze jest, by odnośniki były wartościowe i pochodziły z witryn posiadających renomę. W przypadku omijania zasad oraz podejmowania drogi na skróty można więcej stracić, bo wtedy Google oceni Twoją witrynę negatywnie. Jednak przyjmijmy, że chcesz przeprowadzić Outreach Link Building jak należy, dlatego poznaje rodzaje tworzenia linków zwrotnych:

Guest Posting

Guest posting to najpopularniejsza forma outreach link buildingu, która polega na tworzeniu wartościowych treści dla innych witryn w zamian za umieszczenie w nich linku do własnej strony. Ważne jest tutaj, by starannie i tematycznie dobierać witryny docelowe, a także naturalnie wplatać linki w wartościowe teksty.

Broken Link Building

Ta strategia polega na wyszukiwaniu niedziałających linków na stronach internetowych i proponowaniu właścicielom witryn zastąpienia ich własnymi, działającymi zasobami. Dzięki temu są oni niejako zwolnieni z konieczności inwestowania w tworzenie nowych treści, a zyskują Twoje w zamian za odnośnik.

Skyscraper Technique 

Te rozwiązanie polega na znalezieniu popularnej treści w swojej niszy i stworzeniu znacznie lepszej jej wersji. Następnie docieramy do stron, które linkują do pierwotnego tekstu oraz zaproponowaniu im linkowania do nowego.

Resource Link Building

Polega na tworzeniu wartościowych zasobów edukacyjnych i informacyjnych, które naturalne przyciągają linki. Mogą to być np. kompleksowe przewodniki, infografiki, narzędzia online, badania i raporty branżowe. Jeżeli te treści będą na tyle ciekawe i cenne, to inne strony będą do nich linkować. Oczywiście można rozesłać maile do właścicieli tych witryn z informacją i prośbą.

Digital PR

Łączy tradycyjne PR z link buildingiem, skupiając się na budowaniu relacji z dziennikarzami oraz tworzeniu contentu wartościowego dla mediów. 

Unlinked Brand Mentions

Ta strategia polega na monitorowaniu wzmianek o marce oraz identyfikacji tych, w których nie pojawia się link do Twojej witryny. Wtedy należy skontaktować się z właścicielem takiej witryny i poprosić o dodanie odnośnika.

Podcast i Webinar Outreach

Te nowoczesne podejście wykorzystujące występy w podcastach branżowych, organizację webinarów i współprace z influencerami.

Najlepsze praktyki w Outreach Link Building

Najlepsze praktyki w Outreach Link Building obejmują raczej samo podejście do wyboru strategii i działań niźli same metody. Dlatego tak ważne jest przeprowadzenie odpowiednich badań na linkach z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi (o nich dowiesz się później). Oczywiście niezmiernie istotne jest to, w jaki sposób nawiążesz relację z właścicielami witryn oraz influencerami, a także czy trafnie ich dobierzesz. Oto wskazówki, jak ulepszyć swoją strategię marketingową i poprawić wskaźnik pozyskiwania linków:

Badania

Zwiększ skuteczność wysyłania wiadomości, przeprowadzając badania. Czytanie profili potencjalnych kooperantów w mediach społecznościowych, ostatnie posty i sprawdzanie ich witryn daje mnóstwo informacji. Dzięki temu będziesz wiedział, jak i gdzie rozpocząć budowanie relacji online.

Temat wiadomości

Jeśli współczynnik otwarć wiadomości e-mail wynosi poniżej 5%, prawdopodobnie musisz poprawić ich temat. Świetne tytuły są krótkie i treściwe, które natychmiast przekazują cel maila. Kiedy chcesz pozyskać nową współpracę, napisz „Prośba o linkowanie”. Kiedy chcesz podziękować za wzmiankę, wykorzystaj tytuł „Dziękujemy za wspomnienie o nas w (nazwa artykułu)”. Jeśli chcesz, aby ktoś naprawił uszkodzony link, powiedz to. „Uszkodzony link”.

Personalizacja

Użycie imienia danej osoby w powitaniu pokazuje, że zależy Ci na niej na tyle, by przywitać ją osobiście. Ludzie często zakładają, że wiadomości e-mail bez personalizacji są spamem. 

Korzystanie z narzędzia do pozyskiwania linków

Narzędzia do pozyskiwania linków ułatwiają znalezienie potencjalnych klientów. Znajdują również adresy e-mail, pomagają tworzyć spersonalizowane szablony wiadomości e-mail i śledzić wyniki.

Ostrożnie wybieraj potencjalnych kooperantów

Warto tutaj powtórzyć, jak ważne jest znalezienie wysokiej jakości, odpowiednich potencjalnych kooperantów. Jeden link z witryny o wysokim autorytecie tematycznym jest wart znacznie więcej niż wiele linków o niskim autorytecie.

Znajdź odpowiedni kontakt

Znalezienie właściwej osoby do kontaktu w organizacji zwiększa wskaźnik otwarć i powodzenia e-maili. LinkedIn.

Regularna interakcja

Zanim wyślesz pierwszą wiadomość e-mail do potencjalnego klienta o wysokiej wartości, zbuduj relację w mediach społecznościowych. Utrzymuj regularne interakcje, aby natychmiast rozpoznać, kiedy otrzymają Twoje e-maile.

Śledź swoje wyniki

Śledzenie wyników informuje, kiedy i gdzie należy dostosować kampanię budowania linków. 

Najczęstsze błędy w Outreach Link Building?

Outreach link building, mimo swojej pozornej prostoty, jest obszarem, gdzie nawet doświadczeni specjaliści SEO popełniają fundamentalne błędy. Najbardziej powszechne potknięcia to masowe wysyłanie szablonowych wiadomości bez personalizacji, co natychmiast zostaje wychwycone przez odbiorców i kończy się ignorowaniem próśb o współpracę. Równie szkodliwe jest niedokładne researche potencjalnych partnerów – zbyt często linki pozyskiwane są z witryn o niskiej jakości lub z branż kompletnie niezwiązanych z naszą działalnością, co nie tylko nie przynosi korzyści SEO, ale może nawet zaszkodzić pozycjonowaniu. Dodatkowo wielu specjalistów popełnia błąd, koncentrując się wyłącznie na metrykach DR/DA, pomijając przy tym rzeczywistą wartość witryny dla użytkowników, jej ruch organiczny czy zaangażowanie społeczności.

Kolejnym krytycznym obszarem jest sama komunikacja i podejście do budowania relacji. Specjaliści często zapominają, że outreach to proces dwustronny, wymagający wzajemnych korzyści. Do tego dochodzi nieumiejętność przygotowania naprawdę wartościowej treści pod guest posting czy resource link building. Są to często powierzchowne, krótkie artykuły pisane pod SEO, bez realnej wartości dla czytelnika, są natychmiast rozpoznawane i odrzucane przez właścicieli wartościowych witryn. Warto wskazać także najczęstsze błędy techniczne:

  • Brak śledzenia konwersji i ROI z kampanii outreach;
  • Nieregularny follow-up;
  • Niedostosowanie tonu komunikacji do specyfiki branży;
  • Zbyt nachalne próby pozyskania linków;
  • Brak strategii długoterminowej;

Narzędzia wspierające Outreach Link Building

Narzędzia wspierające Outreach Link Building są niezbędne w przygotowaniu i realizacji strategii. Warto wybierać takie, które automatyzują pracę, ale też są stworzone stricte do link buildingu. Właściwie dobrane rozwiązania technologiczne pozwalają zaoszczędzić czas, zwiększyć skuteczność działań, a także lepiej zarządzać relacjami z wydawcami. Poniżej wymienimy technologie przeznaczone do Outreach Link Building przydatne narzędzia, które ułatwią Ci pracę.

Narzędzia do zarządzania kampaniami Outreach

  • BuzzStream – to zaawansowany system dla link buildingu, który automatyczne wyszukuje kontakty do witryn i pozwala na szczegółowe profilowanie potencjalnych partnerów. Posiada system śledzenia historii komunikacji, a także zaawansowane szablony wiadomości z personalizacją. Ta aplikacja daje możliwość współpracy zespołowej, jest rozbudowana o raporty efektywności oraz integruje się z popularnymi narzędziami SEO.
  • Pitchbox – oferuje automatyzację procesu wyszukiwania możliwości linkowania oraz zaawansowane algorytmy oceny jakości witryn. Znajdziesz w nim także system inteligentnego follow-up oraz masowej personalizacji wiadomości z wykorzystaniem zmiennych. Pitchbox to także raporty, integracje z narzędziami analitycznymi i monitorowanie wskaźników sukcesu kampanii.
  • Respona – ma wbudowaną bazę dziennikarzy i wydawców oraz zaawansowane możliwości personalizacji wiadomości. Ten system pozwala także na analizę odpowiedzi oraz optymalizację kampanii.
  • Mailshake – to interfejs do tworzenia kampanii i automatycznego wykrywania najlepszego czasu wysyłki. Jest także wyposażony w system zapobiegania oznaczaniu jako spam oraz zaawansowane możliwości przeprowadzania testów A/B. Mailshake śledzi także otwarcia i kliknięcia mali oraz posiada rozbudowane szablony kampanii.

Narzędzia do analizy konkurencji i linków

  • Ahrefs – to popularne rozwiązanie zawierające bazę danych linków, szczegółową analizę ich profilu oraz monitoring nowych i utraconych linków, a także konkurencji. Idealnie nadaje się do audytu SEO i jest wyposażony w system alertów linkowych.
  • SEMrush – narzędzie to platforma SEO do analizy profili linkowych, monitorowania pozycji, audytu technicznego oraz analizy treści konkurencji. Jest także wyposażone w rozwiązania do content marketingu, co może przydać się podczas realizacji strategii tworzenia wartościowych treści.

Podsumowanie

Właściwa strategia Outreach Link Building może mieć ogromne znaczenie dla budowania SEO witryny. Docieranie do odpowiednich witryn, oferowanie wartościowych treści i stosowanie spersonalizowanego podejścia zapewni wysokiej jakości linki zwrotne. Pomoże to wzmocnić autorytet Twojej strony. Niezależnie od tego, czy jest to zasięg osiągany manualnie, czy za pomocą jakiegoś narzędzia, celem pozostanie tworzenie prawdziwych połączeń, które opłacą się na dłuższą metę.