Wyszukiwarka Bing w działaniach marketingowych

Wyszukiwarka Bing w działaniach marketingowych

,

Wyszukiwarka Bing jest kojarzona przez wielu, ale nie wszyscy z niej korzystają. Jednak jej procentowy udział w rynku z roku na rok rośnie, dlatego warto rozważyć ją pod kątem działań marketingowych. Poznaj ją bliżej i sprawdź czy przypadkiem nie znajdziesz tutaj swoich nowych klientów.

Wyszukiwarka Bing – kto jest jej twórcą? 

Wyszukiwarka Bing to narzędzie opracowane przez Microsoft. Dyrektor generalny Microsoft Steve Ballmer zaprezentował wyszukiwarkę w maju 2009 roku, a do użytkowników trafiła ona miesiąc później. W przeglądarce Edge jest ona domyślną opcją dostępną za pomocą paska wyszukiwania. Szacuje się, że 80-90% wyszukiwań na świecie odbywa się za pomocą Google, podczas gdy Bing ma 3-5% udziału w rynku.

Jakie możliwości ma Bing?

Bing jest bardzo rozbudowaną wyszukiwarką, której moduły pozwalają na sprawdzanie   wyników sportowych, wiadomości giełdowych, śledzenie lotów, konwersję jednostek, zakupy produktów, tłumaczenia i wiele innych. Zapewnia również informacje lokalne, takie jak aktualny ruch, wyszukiwanie restauracji, firm, usług, recenzje itp. Bing jest też pierwszą wyszukiwarką, która została zintegrowana z narzędziami AI do generowania odpowiedzi dla użytkowników

Funkcje AI w Bing – ChatGPT i Copilot

Odkąd OpenAI uruchomiło ChatGPT pod koniec listopada 2022 roku, Microsoft stał się jednym z największych inwestorów firmy. Microsoft wykorzystał technologię GPT nie tylko do wzmocnienia własnej wyszukiwarki Bing, ale także do stworzenia własnego asystenta AI o nazwie Microsoft Copilot (początkowo znanego jako Bing Chat). Microsoft jest znaczącym inwestorem w OpenAI i ma wyłączną licencję na komercyjne wykorzystanie niektórych technologii w tym GPT-4.

Copilot pozwala wyszukiwać określone informacje, generować tekst oraz, w połączeniu z DALL-E, tworzyć obrazy na podstawie wpisywanych podpowiedzi tekstowych. Obecnie stanowi on integralną część ekosystemu Microsoft, rozwijając możliwości nie tylko Binga, ale także innych produktów firmy, takich jak pakiet Office. Dzięki integracji z wyszukiwarką Bing, Copilot ma dostęp do aktualnych informacji z internetu, co pozwala mu udzielać odpowiedzi opartych na najnowszych danych, a nie tylko na informacjach z okresu jego treningu.

Jak używać Bing?

Bing oprócz klasycznego wyszukiwania treści w sieci oferuje inne przydatne funkcje. Wynika to z zastosowania sztucznej inteligencji, która wspiera użytkownika w jego działaniach takich jak:

  • Wyszukiwanie informacji – można wprowadzić wyszukiwaną frazę, aby otrzymać odpowiednie wyniki z indeksu witryn Bing.
  • Generowanie lub redagowanie treści – Bing Chat daje pomysły na treści, tytuły i opisy meta dla określonego tematu. Może również zredagować tekst, żeby był bardziej zwięzły lub pasował do idei przekazu.
  • Poprawa optymalizacji pod kątem wyszukiwarekSEO Writing Assistant analizuje treść pod kątem czytelności, użycia słów kluczowych i oryginalności.
  • Przeformatowanie tekstu – Bing może automatycznie wyczyścić lub przeformatować tekst na akapity, listy lub sformatowane tabele.
  • Generowanie obrazów – dostęp do generatora obrazów Bing można uzyskać za pośrednictwem Bing Chat lub Bing Images.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe a Bing

Mimo małego udziału w rynku, Bing jest drugą po Google najpopularniejszą wyszukiwarką internetową.. Według rankingu z 2024 w skali globalnej 94% wyszukiwań odbywało się z udziałem Google. Na drugim miejscu jest Bing z 3,14%, a potem DuckDuckGo z 1.51%, Yahoo 0.52% oraz Yandex 0,41%. 

Czy warto wykorzystywać Bing w działaniach reklamowych?

Jak widać, lider jest jeden, co nie oznacza, że Bing nie może być miejscem do pozyskiwania klientów. Sporo osób z niego korzysta, więc warto określić czy jego użytkownicy nie stanowią atrakcyjnej grupy odbiorców dla Twojej firmy. Warto też spojrzeć na poniższe  dane pokazujące jak rozkładają się użytkownicy wyszukiwarek ze względu na urządzenia: 

  • Desktop – Google 89,65%, Bing 7,8%, Yahoo! 1,34%, DuckDuckGo 0,57%, Yandex 0,5%;
  • Smartfony – Google 96,94%, Bing 0,48%, Yahoo! 0,05%, DuckDuckGo 2,04%, Yandex 0,34%;
  • Tablet – Google 92,86%, Bing 2,26%, Yahoo! 0,13%, DuckDuckGo 2,73%, Yandex 1,82%;

Widać z tego, że Bing zyskuje jeśli weźmiemy pod uwagę tylko Desktop i na każdym urządzeniu mimo mniejszego udziału w rynku Bing wciąż pozostaje drugą najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce. Szczególnie wśród użytkowników systemów Windows i osób korzystających z usług Microsoftu na komputerach. 

Co jeszcze stanowi o wyjątkowości i ciekawości Binga? Przyglądając się globalnym statystykom można wyciągnąć wiele ciekawych wniosków:

  • Bing ma ponad 500 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie;
  • Na co dzień korzysta z niego około 100 milionów osób;
  • W Chinach Bing ma udział w rynku wyszukiwarek na poziomie 34,96%, a w USA 26,19%;
  • Bing ma udział na poziomie 54% na rynku użytkowników konsol w USA;
  • 73% użytkowników Binga na świecie ma mniej niż 45 lat;
  • 36% użytkowników Binga należy do 25% najlepiej zarabiających osób w swoich krajach;
  • Bing wygenerował 6,24 mld USD przychodów netto z reklam w 2022 roku;
  • Microsoft Bing jest dostępny w 234 krajach;
  • Bing jako pierwszy wprowadził funkcję czatu zapewniającą zaawansowane możliwości wyszukiwania za pośrednictwem ChatGPT;
  • Wyszukiwarka Bing jest bardziej popularna wśród użytkowników komputerów stacjonarnych niż urządzeń mobilnych;

Kto korzysta z Bing?

Użytkownicy BIng są zróżnicowanie pod względem demograficznym i zainteresowań. Dużą grupę stanowią osoby pracujące w ekosystemie Microsoftu (Office i Windows), gdyż właścicielem tej wyszukiwarki jest właśnie firma z Redmond. Według statystyk większość użytkowników stanowią mężczyźni (68,02%).

Rozkład grup wiekowych wśród użytkowników Bing

  • 18 – 24: 22,56%
  • 25 – 34: 29,65%
  • 35 – 44: 18,85%
  • 45 – 54: 12,51%
  • 55 – 64: 9,43%
  • 65+: 7,01%

Z amerykańskich danych wynika również, że najwięcej osób wyszukuje informacje w Bing w czasie pracy. Są to pracownicy korzystający z komputerów służbowych. Dodatkowo szacuje się, że około 67% z nich ma wyższe wykształcenia. Użytkownicy Bing są także bardziej zamożni i wydają 35% więcej podczas zakupów on-line niż w ci, którzy korzystają z Google. Ciekawą statystyką jest większe prawdopodobieństwo bycia w związku małżeńskim (46%) i posiadania dzieci (30%). Interesująco wyglądają dane na temat zapytań dotyczących konkretnych branż. 44% wszystkich płatnych kliknięć związanych z biznesem i finansami. Kolejno są motoryzacja z 40%, nieruchomości 39% i podróże 37%. 

Do wysoko konwertujących w Microsoft Advertising branż zalicza się m.in. magazynowanie, dobra konsumenckie, czas wolny i turystyka oraz kosmetyki. Popularna jest także branża motoryzacyjna, bo większość osób szukających na jej temat korzysta z desktopu.

Jak korzystać z wyszukiwania zaawansowanego w Bing? 

Bing zapewnia zaawansowane opcje wyszukiwania, które ułatwią precyzyjne znalezienie w sieci tych treści, na których Ci zależy. Te rozwiązania są podobne do tych z innych wyszukiwarek i prezentują się następująco:

  • Zaawansowane opcje wyszukiwania – Bing obsługuje różne opcje wyszukiwania, aby pomóc użytkownikom zawęzić wyniki. Dzięki temu można wykluczać pewne frazy lub je łączyć wykorzystując „lub” oraz „i”.
  • Filtry wyszukiwania – Bing pozwala użytkownikom zawęzić wyszukiwanie według daty, lokalizacji i języka.
  • Wyszukiwanie obrazów – dzięki temu można filtrować wyniki obrazów według rozmiaru, koloru, typu (zdjęcie, GIF, przezroczysty) i typu licencji. Istnieje także opcja wyszukiwania obrazem.
  • Mapy – Bing Maps zapewnia szczegółowe mapy i informacje lokalne, w tym wskazówki dojazdu, informacje o ruchu drogowym oraz listy firm.
  • Zakupy Bing – funkcja zakupów Bing pozwala użytkownikom wyszukiwać produkty przy użyciu filtrów, takich jak marka, przedział cenowy i kolor.
  • SafeSearch – Bing pozwala użytkownikom filtrować treści dla dorosłych z wyników wyszukiwania, z opcjami takimi jak ścisłe, umiarkowane i wyłączone.

Czy warto pozycjonować się w Bing?

Bez wątpienia, warto pozycjonować się w Bing, a zanim zdecydujesz się na ten krok, musisz wziąć pod uwagę kilka kluczowych aspektów. Przede wszystkim zastanów się, czy Twoja grupa docelowa korzysta z tej wyszukiwarki. Jeśli Twoi klienci używają Binga, to nawet nie ma nad czym się zastanawiać. Ponadto jeśli prowadzisz już działania w Google, to pozycjonowanie w Bing będzie jeszcze prostsze, gdyż wytyczne w wielu aspektach są podobne. 

Optymalizacja treści na stronie www może przynieść synergiczne efekty zarówno w Bing jak i Google. Warto również zauważyć, że w wyszukiwarce Bing istnieje mniejsza konkurencja, co może ułatwić osiągnięcie pożądanego efektu. Jednak pozycjonowanie w Bing nie powinno być jedynym kanałem marketingowym, a wartościowym dodatkiem do Twojej strategii SEO. Taka dywersyfikacja strategii pomoże Ci osiągnąć najlepsze wyniki. 

Jak pozycjonować stronę w Bing?

Pozycjonowanie w Bing zasadniczo nie odbiega od tego w Google. Ważny jest wartościowy kontent, odnośniki do witryny i poprawna budowa strony. Poniżej znajdziesz najważniejsze wskazówki, które sprawią by Bing pozytywnie oceniał Twoją witrynę oraz publikowane na niej treści.

Linkowanie zewnętrzne

Bing stawia na jakość, a nie ilość w kwestii Backlinków (linków zwrotnych). Sprawia to, że swoje wysiłki musisz skupić na pozyskiwaniu odnośników z witryn o wysokim autorytecie. Im wyżej dana strona jest oceniana przez Bing, tym backlink prowadzący do Ciebie zostanie lepiej sklasyfikowany. Ta przeglądarka preferuje linki organiczne ze stron będących długo w internecie oraz z wysoce zaufanych domen. Szczególnie dobrze ocenia te z końcówkami  .edu, .org oraz .gov. Gorzej wypadają backlinki wzajemne, płatne i z serwisów „linkowych”.

Linki do podstron

Bing dobrze patrzy na domeny zawierające poszukiwane frazy. Może to pomóc, gdy dopiero zaczynasz swoją działalność, ale przyda się także do tworzenia landing page.

Słowa kluczowe

Używanie dokładnych słów kluczowych w tagach H1 i H2 pomoże Ci w rankingach Bing. W przeciwieństwie do Google, ta wyszukiwarka stawia na dokładne użycie fraz, a nie na kontekst i semantykę. Staraj się jednak używać ich naturalnie, a nie upychać wszędzie gdzie to możliwe. Warto także korzystać z meta description oraz tagów alt w obrazkach.

Tworzenie wysokiej jakości treści

Bing wyżej ocenia witryny, które mają unikalną i angażującą treść, odpowiadającą na zapytania czytelników. Ta wyszukiwarka zwraca uwagę na to, by tekst odnosił się szczegółowo do poszukiwanych kwestii, pomagać użytkownikom w uzyskaniu odpowiedzi, wskazywania autorów oraz źródeł informacji. Dodatkowo warto zadbać o poprawne formatowanie treści, odróżniając je od reklam. Trzeba pamiętać również o obrazach. Dodając je na witrynę, nie tylko zwiększasz jej atrakcyjność w oczach odbiorców. Uzupełnij tag alt i opis grafiki, co sprawi, że możesz uzyskać dodatkowy ruch związany z wyszukiwaniem obrazów.

Obecność w mediach społecznościowych

Bing oficjalnie oświadczył, że wykorzystuje media społecznościowe, żeby sprawdzić, czy strona jest popularna wśród użytkowników. Jeśli Twoje treści są szeroko udostępniane przez odbiorców, to wyszukiwarka uzna to jako pozytywny sygnał. W dłuższej perspektywie wpłynie to pozytywnie na pozycjonowanie oraz zaufanie do Twojej witryny. Jednak nie wykorzystuj botów lub fałszywych obserwujących do nakręcania popularności, bo Bing takie praktyki ocenia negatywnie.

Czym jest Bing Webmaster Tools?

Bing Webmaster Tools to narzędzia dla webmasterów, które pozwoli przesłać mapę witryny, subskrybować powiadomienia na niej temat oraz zaimportować dane z Google Search Console. Zostaniesz poproszony o zweryfikowanie swojej witryny poprzez:

  • Umieszczenie pliku XML na serwerze internetowym;
  • Skopiowanie metatagu do witryny;
  • Dodanie rekordu CNAME do DNS;

Dzięki temu zyskasz dostęp do ważnych informacji na temat tego, jak Bing widzi Twoją witrynę. W panelu tego narzędzia można sprawdzać analizę strony oraz słów kluczowych. 

Czym jest wizytówka Bing Places For Business?

Wizytówka Bing Places For Business to narzędzie dla firm, które chcą wzmocnić swoją widoczność na poziomie lokalnym. Ten katalog zawiera wiele cennych informacji dla użytkowników. Umieszczenie firmy na tej liście może zwiększyć widoczność marki w Internecie dzięki lepszym rankingom wyszukiwania lokalnego w Bing i Mapach Bing. Ta darmowa platforma zawiera szczegółowe profile firm z danymi kontaktowymi oraz adresem strony WWW.

Jak wykorzystać Bing Places For Business w pozycjonowaniu?

  • Zdobywaj opinie – im więcej recenzji z wysokimi ocenami Twoich produktów lub usług, tym zyskasz w oczach Bing. Dzięki temu zaufanie wyszukiwarki do Ciebie spowoduje, że tym chętniej umieści ona stronę z wizytówką na początku listy wyszukań. Pamiętaj, że Bing pozyskuje recenzje z różnych miejsc takich jak TripAdvisor, czy Facebook, więc zadbaj o to, by klienci umieszczali je także tam.
  • Używaj słów kluczowych w swojej wizytówce – traktuj wizytówkę jako przedłużenie swojej strony WWW i zawrzyj w niej frazy, które są dla Ciebie kluczowe pod względem pozycjonowania.
  • Dodawaj grafiki oraz zdjęcia – dla Bing obrazy oraz grafiki grają ważną rolę w pozycjonowaniu witryn. Dodaj zatem wysokiej jakości materiały do Bing Places, pokazujące Twoją firmę, jej wnętrze oraz ofertę.

Jedną z przewag Bing Places For Business jest mniejsza konkurencja niż w przypadku Google. Docenią to szczególnie mniejsze firmy, chcące dotrzeć do nowych odbiorców. Bing Places pozwala na integrację z innymi produktami koncernu Microsoft, takimi jak Windows czy asystent głosowy Cortana. Wartą uwagi funkcją jest możliwość dodawania ofert specjalnych, rabatów czy kodów zniżkowych, widocznych bezpośrednio na profilu firmy. Pomaga to przyciągać konsumentów rozważających skorzystanie z usług danej marki. 

Wyszukiwarka Bing – podsumowanie

Wyszukiwarka Bing, mimo iż ma mniejszy udział rynku w porównaniu do Google oferuje rozbudowany ekosystem, który może wspomóc działania marketingowe. Integracja z ekosystemem Microsoftu i narzędziami AI, takimi jak ChatGPT i Copilot, umożliwia skuteczne wyszukiwanie, generowanie treści oraz optymalizację SEO. Dodatkowo Bing wyróżnia się mniejszą konkurencją i zróżnicowaną demografią użytkowników, co czyni go atrakcyjnym kanałem do pozyskiwania nowych klientów. Połączenie kampanii w Bing i Google może przynieść wymierne korzyści, a firmy promujące się lokalnie wzmocnią swoją widoczność.

FAQ

Z pozoru może się wydawać, że każda wyszukiwarka służy do tego samego i tak samo wyświetla odpowiedzi. Niestety nie. W przypadku Bing, gdy poszukujesz aktualnych informacji, to nie zawsze otrzymasz datę ich publikacji. Takie rozwiązanie nieco utrudnia ocenę kiedy dany artykuł został umieszczony w internecie, więc stracimy czas na sprawdzanie tego „ręcznie”. Dodatkowo Bing nie zawsze umieszcza najnowsze artykuły na górze wyników wyszukiwania i ma tendencję do wyświetlania starszych treści zamiast bardziej odpowiednich i najnowszych.

Żeby zmienić domyślną wyszukiwarkę z Bing na Google w Edge, należy wykonać kilka prostych czynności. Po włączeniu przeglądarki Edge wystarczy kliknąć trzy kropki znajdujące się w prawym górnym rogu. Otworzy się menu, w którym przechodzimy do “Ustawień”, a następnie do “Prywatność”, wyszukiwanie i usługi. W sekcji “Usługi” szukamy opcji “Pasek adresu i wyszukiwanie”, gdzie wybieramy “Zarządzaj dostawcami wyszukiwania”. Następnie klikamy przycisk “Dodaj” obok Google, by na końcu wykorzystać trzy kropki i wybrać “Ustaw jako domyślne”. Kiedy już to zrobimy, należy zamknąć przeglądarkę Edge oraz uruchomić ją ponownie, żeby zmiany zaczęły działać.