AI Overview od Googla

AI Overview – sztuczna inteligencja na usługach wyszukiwarki Google (aktualizacja 28.08.2024)

, ,

Google wprowadza kolejne zmiany związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, tym razem do oferowanej przez siebie wyszukiwarki. AI Overview ma zrewolucjonizować wygląd wyników wyszukiwania i sposób dostarczania informacji. Sprawdź, co oferuje nowe rozwiązanie i czy ma szansę zastąpić tradycyjne wyszukiwanie.

Krótka historia AI Overview

W maju 2023 roku firma Google ogłosiła, że sztuczna inteligencja będzie miała kluczowe znaczenie w sposobie wyszukiwania informacji. Wtedy też rozpoczęły się testy nowej wersji wyszukiwarki Google pod nazwą SGE (Search Generative Experience), opartej na AI, która ma zapewnić użytkownikom dokładniejsze wyszukiwanie informacji i bardziej czytelne odpowiedzi. Narzędzie, początkowo dostępne tylko w Stanach Zjednoczonych, sukcesywnie udostępniano w kolejnych krajach, zwiększając liczbę testerów. W maju 2024 roku Google zmienia nazwę SGE na AI Overview, aby podkreślić ogromny wpływ sztucznej inteligencji na proces wyszukiwania informacji.

Jakie są cele AI Overview?

Głównym celem AI Overview jest szybkie dostarczanie kompleksowych odpowiedzi na zapytania użytkowników. W ten sposób Google dąży do optymalizacji procesu wyszukiwania poprzez selekcję najistotniejszych informacji i ich szybszą, dokładniejszą weryfikację. Wprowadzenie funkcji generatywnych odpowiedzi jest kolejnym krokiem do coraz to nowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie wyszukiwania. Największą zmianą, jaką ma wprowadzać AIO, jest wyświetlane na początku strony podsumowanie wyników wyszukiwania – w ten sposób użytkownik nie będzie musiał odwiedzać wielu stron, aby znaleźć odpowiedzi na zadane pytanie.

AI Overview – jak zmieni się wyszukiwarka Google?

AI Overview zdecydowanie przeorganizuje Google – najważniejsza zmiana ma dotyczyć wyglądu i miejsca prezentowania odpowiedzi na zapytania. AIO działa w oparciu o Gemini, czyli nowoczesny model sztucznej inteligencji opracowywany przez Google. Dzięki niemu wyszukiwarka będzie zbierać, analizować informacje za użytkownika i przedstawiać wyniki na trzy wybrane sposoby: standardowy (dotychczasowy), z możliwością wygenerowania odpowiedzi (dostępną po kliknięciu w przycisk) lub z automatyczną odpowiedzią na zapytanie. 

AI Overview – nowy model wyszukiwania i jego główne cechy:

  • Nowa organizacja wyników wyszukiwania – treści wygenerowane przez AIO będą wyróżnione na początku strony, górując nad listą wyników wyszukiwania.
  • Zrozumiałe odpowiedzi – Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji Google jeszcze lepiej zrozumie skomplikowane zapytania. Użytkownicy będą mogli zadawać bardziej złożone pytania, a odpowiedzi w wyszukiwarce będą o wiele łatwiejsze do zrozumienia. 
  • Streszczenia – Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji Google wyświetli krótkie streszczenia odpowiedzi na zadane pytanie, aby użytkownik nie musiał przeszukiwać gąszczu informacji.
  • Weryfikacja źródeł – Aby było nam łatwiej zweryfikować prawdziwość odpowiedzi, Google poda linki do stron, na podstawie których zostały one wygenerowane.
  • Chatbot – Co równie ciekawe, nowością ma być możliwość konwersacji z chatbotem. Ma to umożliwić użytkownikom zadawanie dodatkowych, uzupełniających pytań. Rozmowa będzie działać na podobnej zasadzie, jak korzystanie z Chata GPT.
  • Planowanie – Przy wykorzystaniu Generative AI użytkownik będzie mógł planować wszystko to, czego potrzebuje, np. posiłki, wakacje, aktywność zawodową.
  • Wyszukiwanie wizualne – Bardziej złożone i skomplikowane problemy, których użytkownik nie potrafi opisać, ale jest w stanie nagrać, może przedstawić wyszukiwarce pod postacią wideo. Po zadaniu pytania Google udzieli odpowiedzi, podobnie jak w przypadku zapytań tekstowych. 
  • Wsparcie w zakupach – Generatywna wyszukiwarka ma jeszcze bardziej pomóc w podejmowaniu decyzji zakupowych. Wyniki wyszukiwania produktów będą prezentowane inaczej niż te do zwykłych pytań. Po wpisaniu w Google zapytania o konkretny produkt dostaniemy porównanie, szacunkową cenę, opinie użytkowników i linki do stron.
  • Ograniczone odpowiedzi na niektóre tematy – Użytkownik nie otrzyma od Google konkretnych odpowiedzi na pytania dotyczące niebezpiecznych zachowań czy niektórych próśb, jak polecenie leku czy sposobu inwestowania pieniędzy.

Na jakich technologiach opiera się działanie AI Overview?

Działanie AI Overview opiera się na kilku zaawansowanych technologiach, które odpowiedzialne są za generowanie spójnych odpowiedzi na zapytania użytkowników:

  • Rank Brain – Jest jednym z kluczowych komponentów działania AIO. Umożliwia lepsze zrozumienie intencji użytkowników i dostosowanie wyników wyszukiwania do zapytania. Generuje trafniejsze odpowiedzi, nawet gdy zapytanie nie zawiera bezpośrednio powiązanych słów kluczowych.
  • Bert, czyli Bidirectional Encoder Representations from Transformers – To narzędzie z zakresu przetwarzania języka naturalnego (NLP), które pozwala na dogłębną analizę kontekstu słów w pytaniach użytkowników.
  • Google Gemini – Dzięki tej generatywnej sztucznej inteligencji informacje z różnych źródeł integrują się, tworząc spójne odpowiedzi.

Czy generatywne wyszukiwanie może być niebezpieczne?

Generatywne wyszukiwanie może nieść za sobą pewne wyzwania i niebezpieczeństwa. Z racji tego, że AIO jest aktualnie w fazie eksperymentalnej, należy zwracać większą uwagę na źródło pochodzenia informacji wykorzystanych do generowania odpowiedzi. Ponadto, wyniki wyszukiwania mogą być oparte w większości na opiniach, a nie faktach, co może wprowadzać użytkownika w błąd. Podobnie z odpowiedziami – generatywna AI bazuje na sztucznej inteligencji, która może mieć trudności z prawidłową interpretacją naszych zapytań. Problemem może być też dobór i cenzura źródeł informacji. Stąd wiele obaw budzi to czy opieranie wiedzy tylko w oparciu wynik wygenerowany przez AI nie spowoduje, że to algorytmy będą decydować co jest prawdą, a co nie. Firma Google w swoich oficjalnych komunikatach zapewnia, że zdaje sobie sprawę z ograniczeń wyszukiwarki opartej na AI i będzie stale dążyć do jej ulepszenia.

Jak zacząć korzystać z AIO?

Aby zacząć korzystać z AIO należy posiadać najnowszą wersję przeglądarki Google Chrome, mieć ukończone 18 lat i być samodzielnym właścicielem konta Google. W celu włączenia funkcji, należy zalogować się na swoje konto i wejść w przeglądarkę z wyłączonym trybem incognito. Po otwarciu nowej karty należy wybrać ikonę “Search Labs” – jeśli jest udostępniona w danej lokalizacji. W tej chwili AIO jest dostępne w 7 językach i ponad 120 krajach, jednak jeszcze nie w Polsce.

Kiedy AI Overview będzie dostępne w Polsce?

AI Overview powinno być dostępne w Polsce jeszcze w tym roku. Zgodnie z oficjalnymi informacjami, Google planuje rozszerzenie dostępności Generative AI w Europie przed końcem 2024 roku. Firma nie podaje jednak konkretnej daty wprowadzenia nowej funkcji wyszukiwarki dla europejskich, w tym polskich, użytkowników. 

AI Overview a pozycjonowanie

Wprowadzanie AI Overview to duża zmiana, która będzie wpływała na to jak pozycjonowane są strony WWW. Generative AI ma dostarczać użytkownikom jak najlepiej spersonalizowanych treści, dlatego zarządzając własną witryną, warto zadbać o GEO, które już niedługo może być równie istotnym skrótem, co SEO.

GEO – czym jest Generative Engine Optimization?

GEO (Generative Engine Optimization) to działania zmierzające do optymalizacji treści generowanej przez sztuczną inteligencję. W odróżnieniu od tradycyjnych metod SEO (Search Engine Optimization), które koncentrują się na dostosowywaniu treści pod kątem algorytmów wyszukiwarek internetowych, GEO skupia się na optymalizacji samego procesu generowania treści. GEO działa w sposób spersonalizowany, dlatego bardziej dopasowuje się do użytkownika, a nie do algorytmu. W taki sposób ma działać nowa wersja Google, czyli AI Overview.

Pozycjonowanie pod AIO (GEO) jest wciąż jeszcze dużą niewiadomą. Na pewno istotne będzie posiadanie na stronie wysokiej jakości kontentu, który będzie zawierał odpowiedzi na zapytania użytkowników.

GEO – o czym należy pamiętać?

  • wstawianie opinii klientów (są ważnym aspektem w kontekście proponowania wyników wyszukiwania),
  • dbanie o wysoką ocenę usług – Google udziela propozycji na podstawie najwyżej ocenianych usługodawców,
  • tworzenie precyzyjnych odpowiedzi na konkretne pytania, np. w sekcji FAQ,
  • różnicowanie długość treści poszczególnych odpowiedzi (jednak należy zadbać o to, aby były precyzyjne),
  • dodawanie ceny do usługi czy towaru.

Znacznik sameAs – co to jest?

Znacznik sameAs to atrybut w strukturze danych zdefiniowanych przez schema.org, który pozwala określić relacje między różnymi zasobami w sieci. Najczęściej stosuje się go, aby wskazać, że określona strona internetowa, profil w mediach społecznościowych lub inny zasób cyfrowy odnosi się do tej samej osoby, firmy, miejsca lub organizacji.

Znacznik sameAs a Google AI Overview

Znacznik sameAs pomaga wyszukiwarkom w identyfikacji różnych zasobów internetowych, które są ze sobą powiązane. Wszystkie strony internetowe z tym samym podmiotem powinny być traktowane jako jeden, spójny zasób, np. witryna, profil na LinkedIn, wpis w Wikipedii, czy post na Facebooku. Jak to wpływa na pozycjonowanie w sieci? Google AI Overview skupia się na generowaniu dokładnych odpowiedzi, które są oparte na danych z różnych źródeł. Znacznik sameAs sprawi, że wyszukiwarka Google połączy profile firmy lub osoby, dzięki czemu wzrośnie jej wiarygodność w sieci, jej wizerunek stanie się bardziej spójny, a tym samym zwiększy się jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

Czy jesteśmy świadkami rewolucji w wyszukiwarce Google?

AI Overview zapowiada nową erę w wyszukiwarce Google, łącząc nowoczesną technologię z codziennymi potrzebami użytkowników. Generatywna wyszukiwarka jednocześnie stawia też czoła wyzwaniom związanym z bezpieczeństwem i wiarygodnością informacji. I choć jest to na chwilę obecną faza testowa, zdecydowanie warto zainteresować się Google AI Overview w kontekście rozwijania swojej strony internetowej. Dostosowanie się do wymagań nowej wersji wyszukiwarki może przynieść wiele korzyści pod kątem pozycjonowania witryny w internecie i zwiększania widoczności swojej marki.