Cykliczne prezentacje produktu dla klientów, szkolenia dla pracowników, a może spotkania biznesowe? Chcesz to zrobić imponująco i sprawnie, a jednocześnie profesjonalnie? Wybierz najlepszą platformę webinarową dla siebie.
Popularność spotkań online wzrasta dynamicznie. Wykorzystują je osoby z niemal każdej branży. W 2020 roku pandemia wymusiła na nas przeniesienie pracy z biur, gabinetów, a nawet klas szkolnych w przestrzeń prywatnych czterech ścian. Internetowe meetingi stały się nie tylko przestrzenią do kontaktów między pracownikami, ale również wygodnym miejscem do rozwijania biznesu, rozmów z klientami czy… organizowania webinarów.
Wiele firm, które wcześniej z nich nie korzystało, zaczęło to robić. Dlaczego? Wygoda, możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców, a przy tym oszczędność czasu i pieniędzy – to ich główne zalety.
Spis treści
Spis treści
Webinarium – z czym to się je?
No właśnie. Webinar, czyli co? Można powiedzieć, że jest to takie internetowe seminarium, gdzie spotykają się użytkownicy. Cel spotkań może być różny: od warsztatów edukacyjnych, przez prezentacje biznesowe, po spotkania firmowe. Webinar odbywa się za pomocą technologii webcast, gdzie kontakt między użytkownikami ma miejsce przez wykorzystanie narzędzi wirtualnych. Jakie są tego korzyści? Przede wszystkim rozmowa face to face, możliwość udostępniania materiałów czy obrazów na żywo, transmisja filmów, czat.
Zestawienie narzędzi do prowadzenia webinarów
Dobra komunikacja w sieci to jasny cel i przekaz, a także wybór odpowiedniego miejsca spotkania gwarantującego brak jakichkolwiek zakłóceń. Podstawą internetowej komunikacji powinna być możliwość selekcji kanałów ułatwiających ten proces. Dobór najbardziej nam pasującego narzędzia webinarowego może więc nie być prosty. Każdy z nich, pomimo wielu podobieństw, dostarcza inne możliwości oraz charakteryzuje się odmiennymi cechami. To dotyczy nie tylko wyglądu, ale samego sposobu obsługi platformy. Co interesującego oferują poszczególne softy? Sprawdźmy!
ClickMeeting
Jeden z ciekawszych softów, polski klasyk szkoleniowy. Miał swój początek w 2011 roku w Gdańsku. Jest to platforma webinarowa działająca zarówno przez przeglądarkę internetową, jak i aplikację mobilną dostępną dla systemów Android oraz iOS. Do dyspozycji w kilku językach. Korzystanie z platformy wymaga wykupienia abonamentu. Jego cena uzależniona jest m. in. od ilości osób, które będą słuchaczami webinarów. To narzędzie, oprócz najbardziej podstawowych funkcji jak dzielenie obrazu i dźwięku, umożliwia też przeglądanie dokumentów pomiędzy użytkownikami, oferuje dostęp do tablicy interaktywnej oraz prowadzenia czatu na żywo przez słuchaczy. ClickMeeting posiada prosty i przejrzysty wygląd, dopasowana do siebie kolorystyka czyni użytkowanie platformy jeszcze przyjemniejszym.
Landing page | nieograniczona ilość do wyboru |
Thank you page (po rejestracji) | możliwość customizacji |
Maile przypominające | ograniczona możliwość customizacji |
Maile po webinarze | odrębne maile do osób nieobecnych i uczestników spotkania |
Konfiguracja CTA | możliwość spersonalizowania |
Intuicyjność | intuicyjny, przejrzysty |
Cena | bardzo dobra |
Dodatkowo | Plusy: + cykliczne szkolenia odbywają się pod tym samym linkiem + dostępny język polski (i duży wybór innych) Minusy: – limit godzinowy przechowywanych nagrań webinarów |
BigMarker
Jeden z najbardziej znanych softów z siedzibą w Chicago, stworzony w 2011 roku. Na chwilę obecną dostępny jedynie przez przeglądarkę internetową. Daje możliwość prowadzenia spotkań online dla kilkudziesięciu tysięcy słuchaczy. Czytelna platforma pozwala na prowadzenie najróżniejszego typu spotkań, a dzięki szerokiej ofercie usług dodatkowych korzystanie z niej jest praktyczne i wygodne. BigMarker wydaje się bardzo bogaty we wszelkie udogodnienia dla prowadzących, jednakże za szeroką ofertą idzie też duża cena abonamentu.
Landing page | możliwość customizacji, duży wybór stron |
Thank you page (po rejestracji) | możliwość customizacji |
Maile przypominające | nieograniczona personalizacja |
Maile po webinarze | nieograniczona personalizacja |
Konfiguracja CTA | możliwość customizacji |
Intuicyjność | intuicyjny, posiada dużo automatycznych opcji |
Cena | wysoka |
Dodatkowo | Plusy: + wysoki limit osób uczestniczących + personalizacja wizualnej strony aplikacji +dostępny język polski Minusy: – duża rozpiętość czasu trwania webinaru (w zależności od pakietu) – każde spotkanie w ramach cyklicznego szkolenia znajduje się pod innym linkiem |
Demio
Działa od 2014 roku, a od roku 2021 jest częścią Banzai International, czyli firmy zajmującej się narzędziami dla marketerów. Głównie to stało się celem Demio – generowanie usług dla specjalistów marketingu internetowego, aby ułatwić im rozwój i promocję swojego biznesu. Platformę wyróżnia łatwa nawigacja po systemie. Użytkownicy korzystający z Demio mogą dostrzec ciekawą grafikę i przyjemny interfejs, jednak oferta softu jest ogółem dość minimalistyczna i ograniczona.
Landing page | ograniczone możliwości customizacji |
Thank you page (po rejestracji) | możliwość customizacji |
Maile przypominające | ograniczona ilość (brak edycji, jedynie opcja dodania tekstu) |
Maile po webinarze | brak możliwości wysyłki |
Konfiguracja CTA | możliwość personalizacji |
Intuicyjność | prosty, przejrzysty program |
Cena | wysoka |
Dodatkowo | Plusy: + bardzo duży wybór języków + rozbudowany panel analityczny Minusy: – ograniczenia w personalizacji aplikacji |
LiveWebinar
Drugie z kolei polskie oprogramowanie stworzone w 2016 roku we Wrocławiu. Przeznaczone do spotkań biznesowych, szkoleń, prezentacji czy konferencji online. Platforma zawiera bogaty wachlarz funkcji, np. udostępnianie transmisji na portalach, feedback uczestników w postaci testów i ankiet czy interaktywna tablica. LiveWebinar wspiera użytkowników nie tylko w prowadzeniu ciekawych spotkań, ale również w procesach sprzedaży i zwiększeniu ruchu na stronie.
Landing page | minimalistyczny, duże możliwości personalizacji |
Thank you page (po rejestracji) | brak możliwości customizacji |
Maile przypominające | nieograniczona ilość, ale bez możliwości personalizowania |
Maile po webinarze | brak możliwości customizacji |
Konfiguracja CTA | możliwość customizacji |
Intuicyjność | prosty w obsłudze, minimalistyczny |
Cena | bardzo przystępna |
Dodatkowo | Plusy: + nielimitowany czas webinaru + raporty po spotkaniu w pliku PDF i XLS Minusy: – brak opcji jednego linku dla cyklicznych szkoleń |
WebinarNinja
Popularny soft wśród firm i osób prowadzących szkolenia online. Powstały w 2014 roku jako wytwór dwójki nauczycieli, których celem było stworzenie narzędzia ułatwiającego pracę innym przedsiębiorcom. WebinarNinja działa w przeglądarce internetowej. Stawia na jakość korzystania, a nie na technologie, stąd intuicyjny, nowoczesny i przyjemny dla oka wygląd. Funkcje WebinarNinja obejmują m.in.: możliwość prowadzenia webinarów na żywo lub nagrywanych, integrację z popularnymi narzędziami do marketingu i sprzedaży, a także możliwość udostępniania materiałów z webinaru po zakończeniu.
Landing page | dopasowanie do swoich potrzeb – kilka opcji do wyboru, mniej lub bardziej szczegółowe |
Thank you page (po rejestracji) | możliwość edycji |
Maile przypominające | kilka maili cyklicznie, np. dzień przed lub godzinę przed |
Maile po webinarze | dwa rodzaje – dla uczestników oraz nieuczestniczącychmożliwość konfiguracji treści i wyglądu |
Konfiguracja CTA | przed webinarem |
Intuicyjność | wyszukiwanie niektórych ustawień mało intuicyjne |
Cena w porównaniu do oferty | przystępna |
Dodatkowo | Plusy: + statystyki po spotkaniu Minusy: – brak języka polskiego – duże rozgraniczenia w czasie limitów trwania webinarów – brak landing page dla wszystkich szkoleń jednego użytkownika |
LiveStorm
Oprogramowanie do webinarów powstałe w 2016 roku, swoją siedzibę ma we Francji. Dostępny na komputerach i urządzeniach mobilnych przez przeglądarkę internetową. Przed spotkaniem, wszyscy uczestnicy muszą być zarejestrowani w programie. LiveStorm był od samego początku miejscem do spotkań online, niezależnie od ich celu. W miarę upływu czasu firma zaczęła zdobywać coraz więcej klientów i stała się jedną z najpopularniejszych platform webinarowych. Strona jest interaktywna i bardzo nowoczesna. Jej dynamika i kolory sprawiają, że użytkowanie staje się jeszcze przyjemniejsze. Odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania można znaleźć w rozbudowanej sekcji „support”.
Landing page | możliwość dopasowania do swoich preferencji |
Thank you page (po rejestracji) | brak opcji personalizacji |
Maile przypominające | jedynie 2 dostępne opcje maili do wyboru (godzinę i 5 minut przed spotkaniem) |
Maile po webinarze | możliwość personalizacji, odrębne maile do uczestników i osób nieobecnych |
Konfiguracja CTA | możliwość customizacji |
Intuicyjność | prosty w obsłudze |
Cena | wysoka |
Dodatkowo | Plusy: + cykliczne spotkania odbywają się pod tym samym linkiem + brak limitu nagrań webinarów + aplikacja dostępna w języku polskim + statystyki po spotkaniu Minusy: – limit osób uczestniczących w webinarze w miesiącu – soft nie daje możliwości promowania marki czy marketingu |
Zoom Webinars
Powstały w 2015 roku, jego siedziba mieści się w USA. Zoom jako platforma do wideokonferencji była dostępna już wcześniej, ale dodanie funkcjonalności webinariów pozwoliło na prowadzenie interaktywnych wydarzeń online. Zoom Webinars wykorzystywany jest przez szkoły, firmy i inne organizacje biznesowe. Oferuje szereg narzędzi, które ułatwiają prowadzenie interaktywnych sesji. Organizatorzy mogą na przykład udostępniać prezentacje, filmy, dokumenty lub zdjęcia, a także prowadzić dyskusje i rozmowy z uczestnikami za pomocą czatu. Zoom Webinars jest łatwy w użyciu i nie wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej.
Landing page | mała możliwość konfiguracji |
Thank you page (po rejestracji) | brak konfiguracji |
Maile przypominające | do wyboru 3 opcje maili, jednak mało atrakcyjne dla odbiorcy |
Maile po webinarze | odrębne maile do uczestników i osób nieobecnych |
Konfiguracja CTA | bardzo ograniczona |
Intuicyjność | łatwy w obsłudze, prosty wygląd aplikacji |
Cena | wysoka |
Dodatkowo | Plusy: + automatyczne nagrywanie spotkania + dostępny język polski Minusy: – konieczność instalacji aplikacji na komputerze lub urządzeniu mobilnym |
Dobry wybór gwarantem jakości usług
Dobre oprogramowanie do webinarów powinno oferować intuicyjny interfejs użytkownika, wysoką jakość dźwięku i obrazu oraz narzędzia do interakcji z uczestnikami. Dostęp do platform webinarowych jest bardzo szeroki, choć najczęściej wiąże się z dużymi kosztami po stronie organizatora spotkań. Nie każdy z softów będzie posiadał wszystkie pożądane przez nas cechy, jednak nasze zestawienie pokazuje, że zainteresowani użytkownicy dysponują szerokim wyborem. Przed wykupieniem abonamentu warto zwrócić uwagę na limity nagrań i osób nakładane przez poszczególne marki, a także możliwość dostosowania niektórych funkcji (np. wysyłki maili i podziękowań, landing page) do swoich wymagań. Dużym wyznacznikiem wyboru platformy webinarowej może być cel naszych spotkań – nawiązanie współpracy, edukacja, a może prezentacja produktu? Warto pamiętać, że dobry program to tylko jeden z elementów sukcesu udanego webinaru. Ważne jest także odpowiednie przygotowanie treści, dobór prelegentów oraz promocja wydarzenia wśród potencjalnych uczestników.