SEM to metoda reklamy, która pomaga firmom i instytucjom w polepszeniu swojej pozycji w wyszukiwarkach. SEM jest definiowany przez zestaw narzędzi, technik i strategii, które pomagają zoptymalizować widoczność witryn i stron internetowych. Jego celem jest uzyskanie lepszego pozycjonowania w wyszukiwarce Google i innych podobnych witrynach.
Spis treści
Search Engine Marketing obejmuje zarówno techniki SEO, jak i reklamę w wyszukiwarkach. Jednak większość marketerów używa SEM, aby odnieść się wyłącznie do reklamy w wyszukiwarkach, lub płatnych wyników. Aby uniknąć zamieszania, w tym artykule będziemy używać SEM w odniesieniu do reklamy w wyszukiwarce i płatnej reklamy.
Co to za skrót SEM?
Skrót SEM to Search Engine Marketing, co tłumaczymy na polski jako marketing wyszukiwarek.
Co obejmuje marketing w wyszukiwarkach SEM?
SEM obejmuje takie czynniki jak wyniki organiczne oraz płatne. Te pierwsze dotyczą algorytmu, jaki wyszukiwarka używa, by znaleźć najtrafniejszą odpowiedź na zapytanie. Algorytm Google opiera się na trafności (zawartość strony internetowej) i autorytecie (linki z innych stron). Zestaw technik i narzędzi wykorzystywanych do pozycjonowania list organicznych znany jest jako SEO (Search Engine Optimization). Z kolei wyniki płatne polegają na wykupieniu reklamy. Ten system jest również nazywany PPC (pay per click) lub CPC (cost per click).
Co daje SEM?
Istnieje wiele powodów, aby włączyć SEM do swojej cyfrowej strategii marketingowej. Poznaj niektóre z korzyści płynących z wykorzystania Search Engine Marketing w Twojej firmie:
- SEM sprowadza wysoce wartościowy ruch na Twoją witrynę. Przekłada się to na wzrost zaangażowania użytkowników internetu, generowanie kliknięć i powstawanie nowych leadów.
- Wspiera widoczność witryny, co pozwala wyświetlać ją wyżej w wynikach wyszukiwania. Zobaczenie Twojej strony na pierwszym miejscu pozwoli użytkownikowi skojarzyć ją z potrzebą, którą chce rozwiązać, nawet jeśli nie kliknie stronę.
- SEM generuje konwersje, a w Google Ads znajdziesz wiele sposobów ich mierzenia. Dzięki temu możesz tworzyć naprawdę skuteczne reklamy.
- Dzięki rozwiązaniom SEM i Google Ads możesz nie tylko umieszczać reklamy w wyszukiwarce, ale także wykorzystać dostępne dane i parametry do tworzenia reklam kontekstowych na innych stronach internetowych.
- Rozwiązania reklamowe w wyszukiwarkach mogą być w każdej chwili dostosowane do Twoich potrzeb budżetowych. Nie potrzebujesz dużej inwestycji początkowej, więc są one odpowiednie dla małych i średnich firm.
Jakie działania składają się na SEM?
Na SEM składa się wiele działań, które można określić jako internetową strategię marketingową. Jej celem jest zwiększenie widoczności strony internetowej na stronach wyników wyszukiwania poprzez płatne reklamy i optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO). Jednak zasięg działań SEM jest dużo szerszy, a poniżej poznasz jego specyfikę:
- PPC (płatna reklama) – to tworzenie reklam w wyszukiwarkach, które wyświetlają się użytkownikom, gdy Ci wpisują zapytanie powiązane z frazami kluczowymi.
- SEO – polega na optymalizacji treści i struktury strony internetowej w celu poprawy jej rankingu na stronach wyników wyszukiwania. Techniki SEO obejmują badanie słów kluczowych, optymalizację na stronie, budowanie linków i tworzenie treści.
- Lokalna optymalizacja – jej celem jest wzrost obecności Twojej witryny w lokalnych wynikach wyszukiwania. Techniki lokalnego SEO obejmują zgłaszanie i optymalizację list Google My Business, budowanie lokalnych cytatów i generowanie opinii klientów.
- Remarketing – jego zadaniem jest kierowanie reklam do osób, które już odwiedziły stronę internetową i zachęcenie ich, do ponownego wejścia. Często odbywa się to za pomocą reklamy displayowej lub reklamy w mediach społecznościowych.
- Social Media Marketing – dotyczy on promowania strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter lub Instagram. Marketing w mediach społecznościowych może obejmować płatne reklamy, tworzenie treści i zarządzanie społecznością.
- Content Marketing – jest to tworzenie i rozpowszechnianie wartościowych treści w celu przyciągnięcia i zaangażowania grupy docelowej. Marketing treści może obejmować wpisy na blogu, filmy, infografiki i inne.
SEO vs. SEM – jaka jest różnica?
Różnica pomiędzy SEO vs. SEM jest taka, że SEM to pozyskiwanie ruchu poprzez płatne reklamy, a SEO przez monitorowanie i analizowanie organicznych (niepłatnych) wzorców ruchu.
Kiedy mówimy o różnicach między SEO i SEM, tak naprawdę mówimy tylko o różnych podejściach do reklamy. Ogólnie rzecz biorąc, “marketing w wyszukiwarkach” odnosi się do płatnego marketingu wyszukiwania, systemu, w którym firmy płacą Google za wyświetlanie ich reklam w wynikach wyszukiwania. SEO, różni się tym od SEM, że firmy nie płacą Google za ruch i kliknięcia; raczej zarabiają na darmowe miejsce w wynikach wyszukiwania poprzez posiadanie najbardziej odpowiednich treści dla danego słowa kluczowego.
SEO i SEM to tak naprawdę dwie strony tego samego medalu, ale składają się z bardzo różnych działań i odnoszą się do różnych aspektów marketingu. Czasami te dwa terminy są używane razem, aby odnieść się do podobnego zestawu działań, co może być mylące dla tych z nas, którzy nie są tak obeznani w tym świecie. Zarówno SEO jak i SEM powinny być podstawowymi częściami Twojej strategii marketingowej online. SEO jest potężnym sposobem na prowadzenie wiecznie zielonego ruchu w górnej części lejka, podczas gdy reklamy w wyszukiwarkach są bardzo opłacalnym sposobem na prowadzenie konwersji w dolnej części lejka.