Persona w marketingu to szczegółowa reprezentacja docelowego klienta, którą opiera się na danych jakościowych oraz ilościowych. Pochodzą one z badań rynku, informacji o aktualnych klientach i wynikach kampanii. Każda firma ma grupę docelową, która jest dalej podzielona na różne segmenty klientów. W ramach tych segmentów istnieją różne typy nabywców – nie każdy klient ma jednakowe potrzeby i oczekiwania. Persona kupującego szczegółowo opisuje idealnego klienta i przedstawia jego historię.
Persona kupującego jest powiązana z podróżą kupującego, ale persona kupującego koncentruje się na tym, kto przejdzie tę podróż. Persona zazwyczaj obejmuje:
- Dane demograficzne – wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zawód;
- Zachowania i nawyki zakupowe – co kupuje, gdzie i jak podejmuje decyzje zakupowe;
- Cele i potrzeby – co chce osiągnąć, jakie ma priorytety;
- Problemy i wyzwania – z jakimi trudnościami się mierzy i jak marka może mu pomóc;
- Preferowane kanały komunikacji – gdzie najczęściej szuka informacji (social media, blogi, reklamy itp.);
Po co określać personę marketingową?
Personę marketingową określa się po to, by marka mogła tworzyć kampanie reklamowe, dopasowywać ofertę i budować lepsze relacje z klientami. Ostatecznie, dobrze stworzona persona kupującego pomoże zrozumieć idealnego klienta i jego cele, dostarczy wskazówek, jak dostosować strategię marketingową, pokieruje rozwojem produktu oraz pomoże ustalić priorytety. Dobrze wykonane persony kupujących są niezwykle cenne dla marketingu. Mogą one pomóc w znalezieniu luk w tworzonych treściach. Personę można użyć także do dostosowania ich, aby były odpowiednie dla odbiorców.
Jak stworzyć profil persony?
Tworzenie profilu persony kupującego może początkowo wydawać się trudne, ale nie musi tak być, gdy poznasz kluczowe elementy tego narzędzia. Wspierane przez dane i spostrzeżenia, tworzenie persony kupującego jest bardzo kreatywnym procesem, podobnie jak wymyślanie na wpół fikcyjnej postaci powieści. W tej sekcji omówimy kroki tworzenia persony i co należy w niej uwzględnić.
Przeprowadzenie badań
Badania stanowią podstawę Twojej persony. Przeanalizuj dane od swoich obecnych klientów i przeprowadź badania rynku, aby dowiedzieć się, kim jest Twój idealny klient. Połączenie danych demograficznych, behawioralnych i psychograficznych przyniesie najlepsze rezultaty – im więcej rodzajów danych przeanalizujesz, tym bardziej wszechstronna będzie twoja persona kupującego. Możesz zbierać dane od swoich obecnych klientów za pośrednictwem CRM i przeprowadzać badania rynku za pomocą ankiet, wywiadów i płatnych baz danych.
Spostrzeżenia z badań i analiz pomogą ci znaleźć kluczowe informacje, takie jak dane demograficzne, wielkość firmy, stanowisko lub stanowisko, cele i zadania oraz wyzwania i punkty bólu.
Zadawaj właściwe pytania
Odwołaj się do listy pytań, aby poprowadzić Cię w procesie tworzenia persony kupującego. Podstawowa lista pytań może zawierać następujące elementy:
- Jaki jest ich zawód?
- Jak wygląda typowy dzień w ich życiu?
- Gdzie szukają informacji?
- W jaki sposób wolą pozyskiwać towary i usługi?
- Co jest dla nich ważne przy wyborze dostawcy?
- Co cenią najbardziej?
- Jakie są ich cele?
Poznaj zainteresowania, cele i bolączki swoich klientów
Kluczem do stworzenia użytecznej persony kupującego jest zrozumienie, skąd pochodzi twój klient i stworzenie historii. Twoja persona kupującego nie jest zwykłą agregacją danych, a uczłowieczaniem swojego klienta dzięki danym.