Testowanie A/B to sprawdzenie dwóch wersji reklamy internetowej w celu sprawdzenia, jak użytkownicy na nie zareagują. Dotyczy to na przykład mailingów, postów w social mediach, reklam display i innych. Podczas testu A/B połowa odbiorców otrzymuje “wersję A” badanego przekazu, a połowa “wersję B”. Skuteczność każdej z opcji jest mierzona poprzez konwersję, czyli odsetek osób klikających link, wypełniających formularz, czy dokonujących zakupu.
Testy A/B istniały już przed erą internetu, ale marketing cyfrowy wyjątkowo je polubił. Ta metoda pozwala bowiem względnie prosto przetestować strategie reklamowe i zoptymalizować je pod kątem skuteczności. Dzięki temu można polepszyć sposób przekazu i zapewnić lepsze doświadczenia dla potencjalnych klientów i szybciej osiągać cele konwersji.
Co można testować testami A/B?
Testami A/B można testować wiele różnych bytów marketingowych, a uzyskane wyniki wykorzystać do uzyskania najlepszych form przekazu. Tą metodą zbadasz takie rzeczy jak:
- Kampanie e-mailowe;
- Indywidualne wiadomości e-mail;
- Newslettery;
- Posty i reklamy w social mediach;
- Strategie marketingu multimedialnego;
- Płatne reklamy internetowe;
- Projektowanie stron internetowych;
W każdej kategorii można przeprowadzić testy A/B na dowolnej liczbie zmiennych. Jeśli na przykład testujesz swoją nową stronę WWW, możesz zbadać:
- Schemat kolorów;
- Układ;
- Liczba i rodzaj obrazów;
- Nagłówki i podtytuły;
- Ceny produktów i usług;
- Projekt przycisku wezwania do działania;
- E-maile wideo vs. e-maile bez wideo;
Narzędzia do testów A/B
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi do testów A/B zarówno darmowych, jak i płatnych. Jednym z popularniejszych jest Google Optimize, którego zaletą jest integracja z Google Analytics. Umożliwia to wzajemne wykorzystywanie danych między Optimize a Analytics. Google Optimize 360, czyli wersja premium, jest rekomendowana dla większych serwisów internetowych. Natomiast dla stron o mniejszym i średnim zasięgu oraz dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z testowaniem A/B, darmowa wersja okazuje się być adekwatna.
Oprócz tego znajdziesz takie rozwiązania jak VWO, Hotjar, Crazy Egg, czy Kameleoon. Warto jednak poszukać najlepszego narzędzia dla własnego biznesu, a w tym celu warto wykorzystać rankingi dostępne w sieci.