TOFU

Co to jest ToFu?

ToFu (Top of the Funnel) to górna część lejka marketingowego, na którym potencjalni klienci po raz pierwszy dowiadują się o Twojej marce, usługach lub produktach. Celem tego etapu jest wzbudzenie zainteresowania oraz przyciągnięcie uwagi. ToFu ma za zadanie zainicjować podróż klienta przez Twoją ofertę, która docelowo kończy się sprzedażą.


Głównym wyzwaniem ToFu jest przyciągnięcie odpowiednich klientów. Pozyskanie niewłaściwych osób na początku lejka może zmniejszyć szanse na ich późniejszą konwersję. Rozwiązaniem tego jest przeprowadzenie dokładnych badań grupy docelowej, aby upewnić się, że kierujesz treści i reklamy do właściwego segmentu.

Jakie treści publikować na etapie ToFu?

Treści ToFu powinny mieć charakter czysto edukacyjny i nie powinny zawierać niczego, co wiąże się z ofertą sprzedaży. Kupujący po prostu nie są na to gotowi w tym momencie, ponieważ wielu z nich wciąż próbuje w pełni zrozumieć, z jakim problemem się borykają. Oto kilka pomysłów na odpowiednie typy treści ToFu:

  • Media społecznościowe – dowiedz się, w jakich kanałach znajdują się Twoi klienci i odpowiednio skoncentruj w nich swoje wysiłki.
  • Infografika – wykorzystaj obrazy do uświadomienia odbiorcom, że Twoja oferta jest rozwiązaniem ich problemu.
  • Blog – zbadaj słowa kluczowe wyszukiwane przez Twoich odbiorców, żeby stworzyć przeglądowy wpis dotyczący określonego problemu lub bolączki, który będzie łatwy do znalezienia przez kupujących.
  • Wideo – przydatne są także filmy zarówno krótkie, jak i dłuższe o charakterze edukacyjnym. Ich zadaniem jest określenie problemu i wskazanie rozwiązania.
  • E-book – te treści oferują analityczne podejście do problemu, dając potężną dawkę wiedzy. Warto je udostępniać po wcześniejszym podaniu maila przez odbiorcę, by zbierać leady.
  • Webinar i podcast – te angażujące treści audio i wideo prezentujące specjalistyczną wiedzę, mogą budować zaufanie i generować leady.

Góra lejka sprzedażowego – taktyki marketingowe

Taktyki marketingowe w miejscu, jakim jest góra lejka sprzedażowego, mają na celu przyciągnięcie i zaangażowanie szerokiego grona odbiorców. Generują one świadomość, zainteresowanie i początkowe zaangażowanie. Można wskazać następujące taktyki, które na tym etapie lejka sprzedażowego się sprawdzają:

  • PR (Public Relations) – budowanie reputacji i widoczności marki poprzez atrakcyjne treści, angażowanie społeczności i wykorzystywanie różnych mediów do tworzenia pozytywnego wizerunku marki oraz zwiększania świadomości.
  • Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) – poprawa widoczności w Internecie dzięki optymalizacji technicznej witryny, budowaniu wartościowych linków i kierowaniu na słowa kluczowe. Warto w tym wypadku tworzyć treści tekstowe oraz wideo.
  • Płatne reklamy – kampanie reklamowe w sieci, np. w Google Ads czy na platformach społecznościowych, umożliwiają precyzyjne dotarcie do wcześniej określonej grupy odbiorców. Są skuteczne w budowaniu szybkiej świadomości i generowaniu ruchu na stronie.
  • Influencer marketing – współpraca z influencerami, czyli osobami cieszącymi się autorytetem w mediach społecznościowych, pozwala na dotarcie do szerokiej i zaangażowanej grupy odbiorców. Influencerzy mogą wzmacniać wizerunek marki, promować produkty i generować większe zaangażowanie wśród obserwujących.