Testowanie A/B - Co to jest?

Co to jest testowanie A/B?

Testowanie A/B to sprawdzenie dwóch wersji reklamy internetowej w celu sprawdzenia, jak użytkownicy na nie zareagują. Dotyczy to na przykład mailingów, postów w social mediach, reklam display i innych. Podczas testu A/B połowa odbiorców otrzymuje “wersję A” badanego przekazu, a połowa “wersję B”. Skuteczność każdej z opcji jest mierzona poprzez konwersję, czyli odsetek osób klikających link, wypełniających formularz, czy dokonujących zakupu.

Testy A/B istniały już przed erą internetu, ale marketing cyfrowy wyjątkowo je polubił. Ta metoda pozwala bowiem względnie prosto przetestować strategie reklamowe i zoptymalizować je pod kątem skuteczności. Dzięki temu można polepszyć sposób przekazu i zapewnić lepsze doświadczenia dla potencjalnych klientów i szybciej osiągać cele konwersji.

Co można testować testami A/B?

Testami A/B można testować wiele różnych bytów marketingowych, a uzyskane wyniki wykorzystać do uzyskania najlepszych form przekazu. Tą metodą zbadasz takie rzeczy jak:

  • Kampanie e-mailowe;
  • Indywidualne wiadomości e-mail;
  • Newslettery;
  • Posty i reklamy w social mediach;
  • Strategie marketingu multimedialnego;
  • Płatne reklamy internetowe;
  • Projektowanie stron internetowych;

W każdej kategorii można przeprowadzić testy A/B na dowolnej liczbie zmiennych. Jeśli na przykład testujesz swoją nową stronę WWW, możesz zbadać:

  • Schemat kolorów;
  • Układ;
  • Liczba i rodzaj obrazów;
  • Nagłówki i podtytuły;
  • Ceny produktów i usług;
  • Projekt przycisku wezwania do działania;
  • E-maile wideo vs. e-maile bez wideo;

Narzędzia do testów A/B

Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi do testów A/B zarówno darmowych, jak i płatnych. Jednym z popularniejszych jest Google Optimize, którego zaletą jest integracja z Google Analytics. Umożliwia to wzajemne wykorzystywanie danych między Optimize a Analytics. Google Optimize 360, czyli wersja premium, jest rekomendowana dla większych serwisów internetowych. Natomiast dla stron o mniejszym i średnim zasięgu oraz dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z testowaniem A/B, darmowa wersja okazuje się być adekwatna.

Oprócz tego znajdziesz takie rozwiązania jak VWO, Hotjar, Crazy Egg, czy Kameleoon. Warto jednak poszukać najlepszego narzędzia dla własnego biznesu, a w tym celu warto wykorzystać rankingi dostępne w sieci.