CPC to skrót od Cost Per Click, co z języka angielskiego oznacza Koszt za kliknięcie. CPC to pojęcie z marketingu internetowego oznaczające kwotę, jaką firma płaci za jedno kliknięcie reklamy przez użytkownika. Cost Per Click jest jednym z najpopularniejszych terminów używanych przy obliczaniu efektywności danej marki. Koszt za kliknięcie jest szybkim i prostym sposobem na obliczenie, jaki zysk zdobyliśmy poprzez inwestycję w reklamę.
Jednak czy to takie oczywiste? Całkowity koszt uzyskany z kliknięć zależy od ceny, jaką zapłacimy za jedno kliknięcie. Przykładowo, firma X określa w narzędziach reklamowych (np. Google Ads) maksymalną stawkę CPC, którą jest w stanie zapłacić. W przypadku, gdy inna firma Y poda większą stawkę, reklama firmy X może najzwyczajniej nie zostać wyświetlona.
CPC – na co ma wpływ?
Cost Per Click daje szanse na oszacowanie budżetu, jaki jesteśmy w stanie poświęcić na daną kampanię oraz oczekiwany przez nas poziom zysku. CPC wpływa bezpośrednio na wyświetlenia reklamy, a co za tym idzie, na kliknięcia. Jeśli wszystkie czynniki (np. wysokość maksymalnej kwoty, jakość reklamy) będą spełnione, istnieje duża szansa, że klient trafi właśnie na nasz produkt.
Jak obliczyć CPC?
Koszt średni CPC oblicza się dzieląc całkowity koszt kliknięć przez całkowitą liczbę kliknięć. Dla przykładu, kampania reklamowa kosztowała 450 złotych i uzyskała 200 kliknięć. Zatem: 450 zł 200 = 2,25 zł. Możemy więc określić, że jedno kliknięcie kosztowało 2,25 złotych.