BTL (belowe the line) to strategia reklamowa obejmująca kampanie direct mail, marketing w mediach społecznościowych, targi, katalogi i ukierunkowany marketing w wyszukiwarkach. Metody reklamy below-the-line są zazwyczaj tańsze i bardziej ukierunkowane w porównaniu do strategii above-the-line.
Reklamy BTL mają na celu działania precyzyjne skierowane do wybranych grup docelowych. Dawniej w erze przed internetem dotyczyło to plakatów, ulotek, ofert wysyłanych pocztą, billboardów, standów, obecności na targach, roll-up’ów, czy reklam podświetlanych. Wymienione formy nadal należą do BTL, ale obecnie rozszerzamy je o strony WWW przygotowane dla wąskiej grupy odbiorców lub kierowane reklamy w social mediach.
Zalety i wady marketingu BTL
W przeciwieństwie do ATL, BTL jest bardzo skoncentrowany na kierowaniu konkretnych reklam do określonych osób. BTL różni się również tym, że jest znacznie bardziej skoncentrowany na zwrocie z inwestycji (ROI), pozyskiwaniu konwersji użytkowników i ilościowym określaniu sukcesu. Zamiast po prostu zwiększać świadomość marki, BTL ma na celu zapewnienie bezpośredniego kontaktu z konsumentami i prezentacje im swojej oferty. Ta forma marketingu jest zwykle łatwiejsza do mierzenia niż ATL mierzalna.
Główną wadą reklamy BTL jest to, że wiąże się ona z ryzykiem błędów w określeniu lokalizacji grupy docelowej. Dodatkowo trudno prognozować ruch, który się osiągnie po wyświetleniu tych reklam.
Marketing BTL współcześnie
Współczesny marketing BTL został rozszerzony o narzędzia internetowe, ale rozwinęły się także tradycyjne metody. Powyżej wymieniliśmy najpopularniejsze i znane od lat techniki reklamy BTL, ale w czasach współczesnych można spokojnie do tego dodać:
- marketing mailowy;
- marketing przez SMS;
- precyzyjne pozycjonowanie stron (np. landing page);
- materiały promocyjne jak ulotki czy wizytówki;
- gadżety z logo (np. kubki, długopisy);
- materiały POS/POP w miejscach sprzedaży;
- ekspozycje na targach, wydarzeniach branżowych czy lokalnych imprezach;
- odzież i inne przedmioty z reklamą marki;