Social media, inaczej media społecznościowe to platformy internetowe służące do szybkiego komunikowania się między użytkownikami. Komunikacją może być rozmowa, publikowanie treści, wymiana informacji. Media społecznościowe są pewnym rodzajem narzędzi komunikacyjnych w internecie.
W obecnych czasach social media wykorzystywane są również w celach zarobkowych, marketingowych, biznesowych, edukacyjnych. Stosują przekaz dźwiękowy, graficzny, tekstowy. Od mediów tradycyjnych odróżnia je przede wszystkim zasięg i dynamiczne rozprzestrzenianie się informacji.
Co zalicza się do social media?
Social media dzielimy na:
- serwisy społecznościowe: służą do wymiany informacji, czatu, dzielenia się swoimi przemyśleniami z innymi, np. Facebook, Instagram, Twitter, Youtube;
- blogi, fora internetowe: miejsca skupiające wpisy o konkretnej tematyce, np. WordPress;
- zakładki społecznościowe: miejsca do gromadzenia ulubionych treści, tworzenie zakładek i tagów, np. Pinterest.
Jak działają social media?
Na portalach społecznościowych zakładamy konta, w których prezentujemy swoją osobę lub markę. Dostępna funkcja komentowania, czatu czy rozmów online pozwala kontaktować się z innymi użytkownikami. Na forach internetowych również z reguły tworzy się własny profil, aby uczestniczyć w rozmowie pod swoim pseudonimem. Istnieje jednak możliwość anonimowej publikacji komentarzy. Serwisy społecznościowe to również źródło informacji prasowych ze świata. Firmy działające w social mediach wydają się bardziej wiarygodne i otwarte na kontakty z potencjalnymi klientami.
Funkcje mediów społecznościowych
Social media odgrywają ogromną rolę w życiu człowieka dorastającego pośród ich fenomenu. Poszczególne serwisy i platformy internetowe dostarczają innych informacji i spełniają różne funkcje, chociaż wszystkie mają dla nas bardzo podobne znaczenie:
- prezentacja swojej osoby, firmy, marki,
- publikacja opinii,
- komunikacja, prowadzenie dyskusji,
- nawiązywanie relacji z innymi ludźmi.