Reklama to forma komunikatu, informacji mającej charakter perswazyjny. Stosowana jest po to, aby przekonać odbiorcę do skorzystania z jakiejś usługi albo zakupu produktu. Reklama jest podstawowym narzędziem ułatwiającym przedsiębiorcom nawiązanie współpracy z potencjalnym klientem. Z reklamowania korzystają zarówno firmy, jak i instytucje, organizacje społeczne. Pełni jedną z głównych ról w marketingu.
Spis treści
Rodzaje reklamy ze względu na jej treść
Rodzaje reklam są determinowane przez treść, którą przekazują. Reklama sama w sobie nie jest celem marketingowym, ale środkiem, dzięki któremu ten cel będzie realizowany. Podział przekazu ze względu na treść to:
- reklama informująca o cechach danego produktu,
- reklama przypominająca o konieczności jego nabycia,
- reklama wprowadzająca w błąd poprzez użycie technik językowych, np. wyolbrzymień w komunikacie,
- reklama podprogowa: informacje wizualne i dźwiękowe, które nie są świadomie postrzegane przez mózg człowieka,
- reklama uciążliwa: reklama w miejscu publicznym lub przesyłana pocztą,
- kryptoreklama: eksponuje marki np. podczas emisji programu śniadaniowego.
Rodzaje reklamy ze względu na media
Aby ze swoją usługą dotrzeć do najszerszego grona klientów, firmy korzystają z wielu miejsc, w których publikują swoje oferty. Wtedy reklama może przybierać też charakter przekazu dźwiękowego. I właśnie ze względu na miejsca publikacji możemy wyróżnić kilka rodzajów reklamy:
- telewizyjna,
- radiowa,
- internetowa,
- prasowa,
- kinowa,
- tranzytowa (np. na autobusach miejskich),
- mobilna (telefony, tablety),
- zewnętrzna (np. banery zawieszone na budynkach)
- billboardy.
Jaką rolę pełni reklama?
Tak naprawdę, reklama jest podstawowym narzędziem naprowadzającym producenta (towaru czy usługi) na interakcję z klientem. Powinna przede wszystkim informować o konieczności zaopatrzenia się w dany produkt. Reklama ma za zadanie pełnić kilka funkcji w zależności od tego na jaki obszar ma wpływać:
- informacyjna: przedstawia informacje o produkcie (działanie, rodzaj, zastosowanie itp.),
- identyfikacyjna: przypisuje markę do produktu, wyróżnia ją,
- przypominająca: przypomina o potrzebie nabycia produktu czy usługi,
- emocjonalna: wzbudza u odbiorcy konkretne uczucia o produkcie.