Co to znaczy ROI

Co to znaczy ROI?

ROI (Return on Investment) oznacza wskaźnik wykorzystywany przez firmy do oceny, czy zaangażowanie w konkretną inwestycję jest opłacalne w porównaniu z innymi. Obliczenia ROI mogą być wykorzystywane do oceny rentowności projektów IT, kampanii marketingowych, a nawet kampanii społecznych. Ważne dla ROI, jest to, że każda firma generuje przychody i ponosi koszty związane ze swoją działalnością. Nie można brać pod uwagę jedynie początkowego kosztu inwestycji. Istnieją również koszty transakcyjne, podatki, koszty utrzymania i inne wydatki.

ROI można obliczyć nie tylko w odniesieniu do konkretnej inwestycji, ale także do całego biznesu i jego kosztów. Nie zależy to od wielkości firmy ani rodzaju prowadzonej działalności. Należy pamiętać, że obliczenie ROI jest idealne do uzyskania dokładnego zwrotu z inwestycji. Nie uwzględnia ono wahań zysków w różnych porach roku.

Jak oblicza się ROI?

Żeby obliczyć ROI, można skorzystać z gotowego wzoru.  Najczęściej stosowanym wskaźnikiem jest dochód netto podzielony przez koszt inwestycji. Oblicza się go według wzoru: 

ROI=Koszt inwestycji – Zysk z inwestycji / Koszt inwestycji​×100 

Gdzie:

  • Zysk z inwestycji to dochód uzyskany dzięki inwestycji (np. przychody ze sprzedaży, oszczędności, zyski);
  • Koszt inwestycji to suma wydatków poniesionych na realizację inwestycji;

Przykład:

  • Koszt inwestycji: 50 000 zł;
  • Zysk z inwestycji: 70 000 zł (czyli przychód wygenerowany dzięki nowemu sprzętowi);

ROI = (70 000 zł – 50 000 zł) / 50 000 zł × 100

ROI = 20 000 zł / 50 000 zł × 100

ROI = 40%

Wyzwania związane z określaniem ROI 

Obliczanie ROI nie zawsze jest jednoznaczne. Niektóre inwestycje nakładają się na siebie, co utrudnia określenie, która z nich wygenerowała największy zysk. W przypadku wydatków na reklamę w mediach społecznościowych firma może nie być w stanie określić, czy któraś z platform mediów społecznościowych przyczyniła się w dużej mierze do jej zwrotów. Może również mieć inne bieżące inwestycje, które odpowiadają za wzrost sprzedaży, takie jak comiesięczna kampania biuletynów e-mailowych.

Pomimo potencjalnych trudności z określeniem ROI konkretnej inwestycji, wskaźnik ten jest nadal bardzo przydatny, gdy próbujesz upewnić się, że zarabiasz więcej, niż wydajesz. Nie martw się o pełną dokładność przy obliczaniu ROI, zamiast tego warto zastanowić się, w jaki sposób można zmierzyć wyniki za każdym razem, gdy dokonywana jest nowa inwestycja.

Jaki jest dobry ROI?

Dobry ROI zależy od wielu czynników, takich jak branża, cel inwestycji czy długość okresu inwestycyjnego. Ogólnie rzecz biorąc, im wyższe ROI, tym lepsza inwestycja. Jeśli ROI wynosi np. 40%, oznacza to, że zysk z inwestycji wynosi 40% wartości początkowej inwestycji, co jest pozytywnym wynikiem.

W branżach o niskim ryzyku, jak nieruchomości czy obligacje, „dobry” ROI może wynosić od 5% do 10%. W bardziej ryzykownych sektorach, takich jak start-upy czy technologie, ROI na poziomie 20-30% (a nawet wyższym) może być uznawane za atrakcyjne. Z kolei w branżach bardzo ryzykownych ROI może być wyższe, jednak inwestorzy są gotowi zaakceptować większe wahania.

ROI poniżej 0% wskazuje na stratę, co jest oczywiście wynikiem negatywnym. Jeśli ROI wynosi 0%, oznacza to, że inwestycja nie przyniosła zysku, ale też nie spowodowała strat. Na dłuższą metę inwestycje o ROI bliskim zeru, nie będą opłacalne, ponieważ nie przyniosą zwrotu z poniesionych kosztów.

Czym się różni ROE od ROI?

ROI (Return on Investment) i ROE (Return on Equity) to wskaźniki finansowe używane do oceny efektywności inwestycji, ale różnią się one w kilku kluczowych aspektach. Choć oba mierzą rentowność, koncentrują się na różnych aspektach działalności finansowej firmy. ROE jest wskaźnikiem rentowności, który ocenia efektywność wykorzystania kapitału własnego firmy przez jej właścicieli. Mierzy, jaką część zysku netto firma generuje w odniesieniu do kapitału własnego.