Branding, czyli kreowanie marki to pojęcie funkcjonujące w marketingu i biznesie. Polega na tworzeniu ogólnego wizerunku marki, który odpowiednio przedstawiony będzie przynosił wymierne sukcesy firmie. Branding to projektowanie i prowadzenie strategii biznesowej, która ma trwale i mocno zaszczepić się w pamięci konsumentów. Jest niejako odzwierciedleniem wartości, które promuje firma.
Co wchodzi w branding?
Branding obejmuje o wiele więcej aspektów niż nazwa firmy czy jej logo. Dotyczy nie tylko dużych przedsiębiorstw, ale już coraz częściej mniejszych firm. Składa się z poszczególnych elementów, które budują całokształt wizerunku firmy. Główne elementy brandingu to:
- nazwa firmy,
- logo,
- ogólna identyfikacja wizualna,
- wizja i cele biznesu,
- strategia biznesowa,
- jakość produktów czy usług,
- metody komunikacji,
- strategia reklamowa.
Branding – po co?
Sukces biznesowy to przede wszystkim powracający klienci. Ich relacja z firmą buduje się dzięki ogólnej i spójnej wizji marki. Dlatego tak ważna jest przemyślana strategia jej tworzenia. Wybory konsumentów najczęściej wiążą się z emocjami i skojarzeniami, a nie samym faktem poszukiwania czy rekomendacji. Elementy brandingu – ciekawe działania marketingowe, specyficzna komunikacja wizualna, chwytliwe hasła reklamowe – powodują, że marka zapada w pamięć, dociera do grupy docelowej i zdobywa zaufanie klientów. Budowanie marki może być angażującym procesem, wymaga czasu i cierpliwości.
Czy branding to część marketingu?
Tak, branding to jedna z części marketingu. Ściślej mówiąc, jest techniką marketingową przekładającą się na promocję i sprzedaż produktów, która ma za zadanie wywoływać pozytywne emocje u odbiorców. Budowanie marki to przede wszystkim skuteczne działania reklamowe, pozytywne przedstawienie firmy w sieci i przyciągający uwagę całokształt wizerunkowy.