Porzucony koszyk to sytuacja, w której użytkownik sklepu internetowego dodaje produkty do swojego zamówienia, ale rezygnuje z finalizacji zakupu. Jest to bardzo ważny czynnik zakupów on-line, gdyż pozwala dostrzec ewentualne błędy w konstrukcji oferty, funkcjonalności koszyka i strony, metod płatności, czy UX. Wskaźnik porzuconych koszyków jest obliczany poprzez podzielenie całkowitej liczby zakończonych transakcji przez całkowitą liczbę transakcji, które zostały zainicjowane. Określa on, jaki procent użytkowników witryny sygnalizuje zamiar zakupu poprzez dodanie produktu do koszyka, ale nie finalizuje zakupu.
Wysoki wskaźnik porzuceń może sygnalizować słabe wrażenia użytkownika lub przerwany lejek sprzedaży. Zmniejszenie liczby porzuconych koszyków prowadzi bezpośrednio do zwiększenia sprzedaży i przychodów.
Jak odzyskać porzucone koszyki?
Żeby odzyskać porzucone koszyki, należy poddać analizie cały proces dokonywania zakupu, by sprawdzić, na którym etapie i dlaczego klient rezygnuje z finalizacji zamówienia. Oto najczęstsze powody, dla których klient porzuca koszyk:
- Brak zaufania – użytkownicy nie zawsze czują się dobrze, podając dane karty kredytowej w sklepie internetowym. Dostarcz im innych możliwości do opłacania zamówień, a także zadbaj o własną markę. Im bardziej popularna i zaufana będzie, tym chętniej klient dokona zakupu.
- Wysokie koszty wysyłki – klienci często porzucają koszyki zakupowe, gdy doznają szoku po zobaczeniu, ile kosztuje ich zamówienie wraz z wysyłką. Unikaj tego, oferując promocje darmowej wysyłki, dobieraj tańszych kurierów, a także od początku informuj, ile kosztuje realizacja zamówienia.
- Złożoność – kupujący online mają krótki okres uwagi i porzucą proces realizacji zamówienia, jeśli jest on zbyt skomplikowany lub czasochłonny. Unikaj tego, czyniąc proces płatności tak łatwym i bezbolesnym, jak to tylko możliwe.
- Brak opcji płatności – klienci często mają swoje preferencje dotyczące sposobu płatności i dokonują zakupu tylko wtedy, gdy prezentowana jest preferowana przez nich metoda.
- Zbyt wysoka cena – klienci często porównują oferty, aby znaleźć najlepszą. Możesz zapobiec ucieczce klientów, oferując specjalne zniżki i kody promocyjne, aby nie odstraszyć ich wysokimi cenami, by nie szukali lepszych ofert gdzie indziej.