Czym jest Marketing Szeptany?

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany, z ang. whisper marketing albo word of mouth marketing to wszelkie działania mające na celu dostarczenie jakiejś informacji marketingowej poprzez bezpośredni i spontaniczny przekaz. Dostarczenie informacji odbywa się w czasie rozmowy lub opowiadania.

Można stwierdzić, że marketing szeptany jest jak „plotka”. Są to wszelkie opinie, oceny dotyczące danej firmy i jej polecenia innym osobom.

Z marketingiem szeptanym mamy do czynienia, gdy zostaną użyte pewne konkretne czynniki w dyskusji lub monologu:

  • ujawnienie pewnych informacji: wieku marki, rodzaju oferowanych produktów, wiedza na temat marki,
  • chęć podkreślenia statusu marki, jej niepowtarzalności,
  • rodzaj oferowanych produktów oraz ich cechy i skuteczność,
  • ekscytacja marką,
  • zadowolenie konsumentów,
  • znaczenie marki.

Przykłady użycia marketingu szeptanego

W zależności od tego, kto jest nadawcą komunikatu „szeptanego”, możemy wyróżnić dwa jego rodzaje.

Marketing szeptany organiczny to np.:

  • wpisy klientów na forach internetowych,
  • internetowe recenzje produktów,
  • polecenie marki koleżance.

Marketing szeptany wzmocniony, gdy sama firma jest inicjatorem komunikatu:

  • konkursy wymagające opinii na temat produktu,
  • współpraca ze znanymi osobami,
  • dostarczanie próbek produktu influencerom,
  • promowanie produktu na niszowych forach internetowych.

Buzz marketing

Konkurencja na rynku biznesowym jest coraz większa, stąd potrzeba firm na jak najbardziej skuteczne sposoby promocji marki. Buzz marketing jest specyficzną formą marketingu szeptanego, która oprócz bezpośrednich rozmów, opiera się na działaniu Internetu. Wliczają się do tego: wpisy na forach, ciekawy i chwytliwy content marketing, tworzenie więzi z odbiorcami. Firmy stosujące buzz marketing stawiają sobie za cel przekazanie konsumentom dobrych powodów do rozmów o ich produkcie i marce. Dzięki wszelkim spontanicznym i nienachalnym działaniom nazwa firmy utrwala się i zapada konsumentom w pamięć. Co za tym idzie? Ciekawość, która wiąże się z częstszym wyszukiwaniem marki i potencjalnym skorzystaniem z jej usług.