E-commerce albo inaczej handel internetowy jest stosunkowo młodą gałęzią handlu. Polega na wykonywaniu transakcji za pośrednictwem internetu lub innych form komunikacji elektronicznej. Z handlu elektronicznego korzystają nie tylko osoby prywatne, ale i przedsiębiorstwa czy instytucje prywatne i publiczne. E-commerce zyskał swoją popularność dzięki łatwemu, sprawnemu procesowi kupna i sprzedaży.
Na czym polega e-commerce?
W e-commerce sprzedający i kupujący korzystają z platformy internetowej, aby dokonać transakcji handlowej. Strony internetowe umożliwiają sprzedaż produktów lub usług bez potrzeby obecności stron transakcji w jednym miejscu. E-commerce daje możliwość płatności online, co zdecydowanie usprawnia proces sprzedaży. Klienci mogą płacić wybierając najróżniejsze formy – karty kredytowe, przelewy bankowe czy platformy płatnicze. Formy handlu elektronicznego są różne, np. serwisy aukcyjne, portale ogłoszeniowe, sklepy internetowe i ich aplikacje.
Jakie są rodzaje e-commerce?
Aktualnie sprzedaż internetowa rozwinęła się na tyle, że może obejmować bogatą ofertę produktów i usług. Ze względu na to, co sprzedajmy, możemy podzielić e-commerce na kilka typów:
- handel usługami, czyli zlecenia wykonania jakiegoś zadania,
- handel dobrami fizycznymi, czyli takimi, które można zdobyć w sklepach stacjonarnych: ubrania, sprzęt, żywność,
- handel dobrami cyfrowymi, czyli rzeczy elektroniczne, np. audiobooki, gry, oprogramowania.
Jak zacząć biznes e-commerce?
Handel internetowy przyciąga do siebie szerokie grono osób, które za cel obierają sobie przynoszący wysokie zyski biznes. E-commerce to możliwość dotarcia do większego grona klientów, łatwiejsze sposoby promocji marki, ale i w większości niższe koszty utrzymania na starcie. Nic dziwnego, że tak wiele osób próbuje swoich sił w tej dziedzinie. Jak zacząć? Na początek należy zastanowić się nad produktem, który mamy zamiar sprzedawać. Na tym etapie można stworzyć swój bizns plan. Jeśli wstępny plan wydaje się dopracowany, można przejść do wyboru odpowiedniej platformy do sprzedaży internetowej. Ważnym krokiem jest zaprojektowanie wyglądu swojej marki. Pamiętamy o dopieszczeniu sklepu i produktów oraz obowiązkach, jakie spoczywają na właścicielu firmy – odpowiednie regulaminy, polityka prywatności itp.