Breadcrumbs to forma nawigacji na stronie WWW lub w aplikacji, której zadaniem jest poprawa jakości obsługi klienta oraz ułatwić mu poruszanie się po witrynie. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwo sprawdzić, w którym miejscu się znajdują i za pomocą breadcrumbs przenosić się z jednej podstrony na tą wyższego rzędu.
Termin breadcrumbs tłumaczymy na polski jako okruszki chleba, który został pożyczony z bajki „Jaś i Małgosia”. Ta nawigacja służy do wskazywania podróży użytkownika wraz z jego bieżącą lokalizacją. Menu breadcrumb lub ścieżka zwykle pojawia się w poziomej linii u góry bieżącej strony, którą dana osoba wyświetla w postaci klikalnych linków.
Dlaczego warto posiadać breadcrumbs?
Dając swoim użytkownikom „okruszki chleba”, umożliwiasz im łatwe poruszanie się po witrynie i natychmiastowe określenie, gdzie się znajdują. Dodatkowo zapewniasz wizualną reprezentację hierarchii podstron. Taka ścieżka umożliwia łatwe znalezienie klientom, to czego szukają, więc strona WWW lub aplikacja jest dla nich wygodniejsza w obsłudze. Posiadanie breadcrumbs daje także szansę, że odwiedzający witrynę, gdy zostanie przekierowany z wyszukiwarki do konkretnego produktu lub usługi, to przejdzie do innych podstron jeżeli dana rzecz mu się nie spodoba. Dzięki temu jest szansa, że zostanie i przejrzy inne kategorie, ostatecznie dokonując zakupu.
Jak breadcrumbs pomagają w SEO?
Breadcrumbs pomagają Google przeszukiwać i indeksować strony bardziej efektywnie niż w przypadku braku tej prostej formy nawigacji. Dodatkowo „okruszki” zawierają słowa kluczowe, opisujące Twoją witrynę. To narzędzie można wykorzystać także do wsparcia linkowania wewnętrznego, które jest ważne dla pozycjonowania.