Call to action, CTA (z ang. wezwanie do działania) to link, którego kliknięcie przenosi użytkownika w miejsce docelowe, np. stronę internetową produktu albo przestrzeń do logowania w sklepie internetowym. CTA jest strategią marketingową przyczyniającą się do szybszego pozyskania klienta. Przedstawiana jest za pomocą krótkich, bezpośrednich komunikatów skierowanych do odbiorcy.
Spis treści
Skuteczne wezwanie do działania
Call to action powinno:
- Być umieszczone w odpowiednim miejscu na stronie internetowej czy mailingu (zazwyczaj początek lub koniec komunikatu).
- Mieć większy format i być odpowiednio oznaczone jako link (np. podkreślenie, dodanie strzałki). Może mieć inny kolor lub czcionkę dla wyróżnienia się.
- Przekazywać informację gdzie dokładnie kieruje użytkownika, np. Pobierz e-book, Wchodzę do sklepu.
- Mieć odpowiednią długość. Przyjmuje się, że komunikat CTA powinien zawierać od 2 do 4 słów.
- Zachęcić użytkownika do kliknięcia, np. poprzez emocje: Chcę zyskać 1000 złotych!
Call to action – przykłady
Komunikat zawarty w wezwaniu do działania może zależeć od celu kampanii reklamowej. Forma ich przekazu to chwytająca grafika – wyróżniony tekst w formie odnośnika przedstawiony na ciekawym tle. Oto kilka przykładów CTA:
- Zobacz, jak to działa.
- Pobierz teraz.
- Odkryj.
- Czytaj dalej.
- Chcę przeczytać tekst.
- Wchodzę dalej.
- Szukaj.
- Kup.
- Zobacz.
- Zdobądź za darmo.
- Zyskaj 5 darmowych dni.
- Skontaktuj się z nami.
Jak zaprojektować Call to action?
Komunikat zawarty w wezwaniu do działania powinien mieć raczej formę 1. osoby liczby pojedynczej, zamiast 3. osoby i trybu rozkazującego, stąd lepszym pomysłem będzie „Wchodzę” zamiast „Wejdź”. Wyrażenia oparte na emocjach będą bardziej zachęcające niż mało wnoszące komunikaty. CTA musi mieć chwytliwy format graficzny i bardzo dobrze wyróżniać się na tle całej strony czy wiadomości.