Branding - czym jest?

Branding – czym jest?

Branding, czyli kreowanie marki to pojęcie funkcjonujące w marketingu i biznesie. Polega na tworzeniu ogólnego wizerunku marki, który odpowiednio przedstawiony będzie przynosił wymierne sukcesy firmie. Branding to projektowanie i prowadzenie strategii biznesowej, która ma trwale i mocno zaszczepić się w pamięci konsumentów. Jest niejako odzwierciedleniem wartości, które promuje firma.

Co wchodzi w branding?

Branding obejmuje o wiele więcej aspektów niż nazwa firmy czy jej logo. Dotyczy nie tylko dużych przedsiębiorstw, ale już coraz częściej mniejszych firm. Składa się z poszczególnych elementów, które budują całokształt wizerunku firmy. Główne elementy brandingu to:

  • nazwa firmy,
  • logo,
  • ogólna identyfikacja wizualna,
  • wizja i cele biznesu,
  • strategia biznesowa,
  • jakość produktów czy usług,
  • metody komunikacji,
  • strategia reklamowa.

Branding – po co?

Sukces biznesowy to przede wszystkim powracający klienci. Ich relacja z firmą buduje się dzięki ogólnej i spójnej wizji marki. Dlatego tak ważna jest przemyślana strategia jej tworzenia. Wybory konsumentów najczęściej wiążą się z emocjami i skojarzeniami, a nie samym faktem poszukiwania czy rekomendacji. Elementy brandingu – ciekawe działania marketingowe, specyficzna komunikacja wizualna, chwytliwe hasła reklamowe – powodują, że marka zapada w pamięć, dociera do grupy docelowej i zdobywa zaufanie klientów. Budowanie marki może być angażującym procesem, wymaga czasu i cierpliwości.

Czy branding to część marketingu?

Tak, branding to jedna z części marketingu. Ściślej mówiąc, jest techniką marketingową przekładającą się na promocję i sprzedaż produktów, która ma za zadanie wywoływać pozytywne emocje u odbiorców. Budowanie marki to przede wszystkim skuteczne działania reklamowe, pozytywne przedstawienie firmy w sieci i przyciągający uwagę całokształt wizerunkowy.