Anchor text (inaczej kotwica, tekst zakotwiczony) to tekst zawarty w kodzie HTML pomiędzy <a> i </a>. Mówiąc prościej, jest to link wyodrębniony w tekście na stronie internetowej, którego kliknięcie przenosi do odrębnej witryny (zewnętrznej lub do podstrony w tym samym serwisie). Przed kliknięciem, jej nazwę można sprawdzić po najechaniu kursorem na anchor.
Anchor text – rodzaje
Anchor text można podzielić na kilka rodzajów:
- Exact match – anchor dokładnie dopasowany, czyli tworzony zazwyczaj w celu pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarce. Taki link nazwany jest konkretnym słowem kluczowym odnoszącym się do treści w linku, np. strona gabinetu dentystycznego ze stolicy nazwana będzie “dentysta w Warszawie”.
- Zero match – taki anchor będzie ukryty pod frazami, które nie są związane z domeną, np. Zobacz, Wejdź, Sprawdź tu.
- Brand – w tym przypadku link określony jest po prostu nazwą marki, np. “(…) w salonie kosmetycznym Moje Paznokcie”.
- Zwykły link, inaczej nagi – anchor nie posiada konkretnej nazwy, a ukazuje adres strony internetowej, do której kieruje.
Jak wygląda anchor text?
Anchor text musi być odrębną frazą widoczną dla użytkownika pośród całego tekstu. Jest zazwyczaj pogrubiony, podkreślony albo wyróżniony innym kolorem. Warto pamiętać, że tekst zakotwiczony powinien swoją treścią nawiązywać do całości komunikatu. Przyjmuje się też, że powinien on mieć maksymalnie 60 znaków. Zazwyczaj anchory umieszcza się w górnej części witryny. Należy zachować umiar w ich stosowaniu – zbyt duża ilość linków zaburzy naturalność tekstu.
Anchor text – jakie ma znaczenie w SEO?
Dobrze wykorzystany anchor text odgrywa dużą rolę w działaniach SEO firmy. Tekst linkowany (z użyciem słów kluczowych) pozwala algorytmom Google dowiedzieć się, jakie treści zawiera witryna i powiązać wyszukiwaną przez użytkowników frazę z tą konkretną stroną internetową. To wszystko powoduje, że witryna znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwania, a tym samym zwiększa się na niej ruch.